Cała treść

Nowe autobusy dla MZA

16 listopada na dziedzińcu stołecznego Ratusza odbyła się prezentacja dwóch autobusów które pochodzą z największego jednorazowego zamówienia w historii stołecznej komunikacji autobusowej. Zamówienie obejmuje 168 nowoczesnych pojazdów, w tym 4 hybrydowe.W przyszłym roku średni wiek warszawskiego autobusu wyniesie poniżej 7 lat.

Kontrakt obejmuje dostawę: 112 autobusów przegubowych Solaris Urbino 18, 36 pojazdów Solaris Urbino 12 oraz 20 pojazdów Solbus Solcity 10. W tej chwili w Warszawie jest już 12 autobusów Solaris U18 oraz 10 Solaris U12.

Warszawiacy jako pierwsi w kraju będą mogli korzystać z najnowszej generacji autobusów hybrydowych marki Solaris. Zastosowanie dodatkowego napędu elektrycznego pozwoli na zmniejszenie spalania paliwa o ponad 20 procent. W znaczący sposób spadnie też emisja spalin do atmosfery. Zastosowany w nich silnik elektryczny wykorzystuje do swego napędu energię odzyskiwaną podczas hamowania autobusu. Hybrydy przyjadą do stolicy w ostatniej dostawie, zaplanowanej na początek 2012 r.

Komunikacja jest krwioobiegiem, który musi działać dobrze, musi dawać zadowolenie i wygodę wszystkim tym, którzy z niej korzystają – powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. – Stawiamy zatem na nowoczesną, komfortową komunikację, bez której metropolia taka jak Warszawa miała szanse na dobry, szybki rozwój.

Średnia wieku autobusu w Warszawie systematycznie spada. Gdy w przyszłym roku z ulic stolicy zostaną wycofane kolejne stare ikarusy, średnia ta wyniesie zaledwie 6,5 roku. To tyle samo co w stolicach państw zachodnioeuropejskich.

Od 2007 roku Miejskie Zakłady Autobusowe zakupiły ponad 500 nowych autobusów. Razem z obecną dostawą będzie ich 670. Na 2012 rok planowany jest zakup kolejnych 105 pojazdów. Dzięki autobusowym zakupom możliwe będzie zapewnienie właściwego standardu obsługi pasażerów w rejonach, gdzie kursują jeszcze jednostki starszych typów, które – w miarę dostarczania nowych pojazdów – będą sukcesywnie wycofywane. W tym roku ze stołecznych ulic zniknie ponad 200 autobusów najstarszej generacji – ikarusów, neoplanów i jelczy. Nowe autobusy dołączą do zakupionych niedawno 128 nowych MANów i solarisów, które już służą warszawiakom.

(Źródło: Urząd Miasta, Przegląd ITS)