Cała treść

Ponad dwie trzecie Europejczyków jest zadowolonych z miejskiego transportu publicznego – sondaż Eurobarometru

Ponad dwie trzecie obywateli UE są zadowoleni z miejskiego transportu publicznego - ale za mało go używać regularnieKomisja Europejska opublikowała w środę 11 czerwca br. wyniki sondażu Eurobarometru na temat transportu miejskiego. Według badania 69% obywateli UE jest zadowolonych z transportu publicznego, liczba ta jest jednak stosunkowo zróżnicowana w całej UE i waha się od 88% do 31%. Ponadto tylko 32% Europejczyków korzysta z transportu publicznego co najmniej raz w tygodniu, a prawie jedna czwarta nigdy tego nie robi.
Badanie pokazuje również, że Europejczycy mają dobry dostęp do komunikacji miejskiej: 77% ma mniej niż 10 minut spacerem do najbliższej stacji lub przystanku. Ze względu na różnice w ofercie, ludzie w dużych miastach są bardziej skłonni do korzystania z transportu publicznego regularnie (51%) niż w małych i średnich miastach (27%) i na wsiach (20%).
Badanie pokazuje, że główną kwestią, na którą narzekają Europejczycy, jeśli chodzi o transport publiczny, są ceny biletów tylko 39% obywateli UE jest z nich zadowolona.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, odpowiedzialny za mobilność i transport, powiedział: “Cieszę się, że większość obywateli jest zadowolona z tak ważnej usługi publicznej, ale nadal jest jeszcze wiele do zrobienia, musimy zrozumieć, dlaczego transport publiczny nie jest używany bardziej regularnie, jak poprawić obsługę w mniejszych miejscowościach, oraz w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby mobilności miejskiej, sprostać wymaganiom ludzi. Myślę o wysokiej jakości usług oraz efektywnej finansowo i środowiskowo ofercie zrównoważonego transportu publicznego”.
Przepisy unijne określają podstawowe wspólne ramy prawne dla organizacji rynku i finansowania usług transportu publicznego w państwach członkowskich w celu stworzenia sprawnie funkcjonującego rynku wewnętrznego. Jest to zadanie władz państw członkowskich i operatorów transportu publicznego, aby zapewnić wysoki poziom wydajności operacyjnej i finansowej, jak również jakości usług transportu publicznego w tych ramach.
Jak pokazuje sondaż Eurobarometru co najmniej połowa respondentów we wszystkich krajach europejskich uważa, że kupowanie biletów jest proste. Średnio 73% Europejczyków jest zadowolonych z tego aspektu usług transportowych. Najbardziej zadowoleni są respondenci na Łotwie (86%), Finlandii (84%) i Hiszpanii (83%), a najmniej zadowoleni w Holandii (50%), na Cyprze (55%) i Szwecji (59%). Pozytywne zdanie w tej kwestii ma 77 proc. badanych Polaków.
Poziom zadowolenia z usług świadczonych na stacjach i przystankach jest dobry. Ogólnie rzecz biorąc, 61% Europejczyków jest z nich zadowolona. Najbardziej zadowoleni są respondenci w Luksemburgu (76%), Finlandii (74%), na Litwie (73%) i Wielkiej Brytanii (73%), a najmniej zadowoleni na Malcie (31%), we Włoszech (42%) i Rumunii (50 %).
Europejczycy są również w większości zadowoleni z częstotliwości usług transportu publicznego (69%). Najbardziej zadowoleni pod tym względem są mieszkańcy Luksemburgu (83%), Wielkiej Brytanii (79%) i Francji (77%), najgorzej wygląda sytuacja na Malcie (34%), Cyprze (49%) i Słowenii (55%). 67 proc. mieszkańców naszego wyraża zadowolenie z tego aspektu komunikacji publicznej kraju.
Zdecydowana większość respondentów z państw członkowskich UE jest zadowolona z punktualności i niezawodności miejskiego transportu publicznego (70%). Najbardziej zadowoleni są mieszkańcy Finlandii (84%), Czech (83%) i Luksemburgu (82%), a najmniej zadowoleni Malty (22%), Cypru (54%) i Włoch (58%). W Polsce zadowolonych jest 70 proc. badanych
Ceny biletów są problemem dla wielu Europejczyków: średnio tylko 39% stwierdziło, że jest z nich zadowolona. Najbardziej zadowoleni z wysokości cen biletów są mieszkańcy Malty (61%), Luksemburgu (64%) i Cypru (48%), najmniej usatysfakcjonowani są nimi Węgrzy (27% satysfakcji), Portugalczycy (31%) i Hiszpanie (34%). W Polsce 37 proc. badanych jest pod tym względem usatysfakcjonowana.
Badanie zostało przeprowadzone w 28 państwach członkowskich UE między 9 a 11 września 2013 roku na próbie 28 036 badanych w wieku co najmniej 15 lat. Było to pierwsze badanie na poziomie europejskim dotyczące zadowolenia z usług transportu publicznego.

(Źródło: Komisja Europejska)