Główny Inspektorat Transportu Drogowego dzięki realizacji projektu pn. „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, korzysta z 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle.
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej jest jednym z najbardziej niebezpiecznych wykroczeń. Kierowcy decydujący się na takie zachowanie ryzykują nie tylko własnym zdrowiem i życiem, ale także zdrowiem i życiem innych uczestników ruchu drogowego, którzy w danym momencie poruszają się zgodnie z przepisami, przejeżdżając skrzyżowanie przy zielonym świetle.
W 2015 r. wjazd przy czerwonym świetle był przyczyną 371 wypadków, wskutek których 23 osoby zginęły, a 507 zostało rannych. O tym, że instalacje ujawniające tego typu zachowania są potrzebne, świadczą niestety przypadki – jeszcze z okresu testów urządzeń – gdy rejestratory uwieczniały bardzo groźnie wyglądające zdarzenia drogowe. Jednocześnie, w I poł. br. 20 urządzeń będących w dyspozycji Inspekcji Transportu Drogowego zarejestrowało łącznie 59 tys. naruszeń – to średnio ponad 16 naruszeń na dobę w każdym z miejsc objętych nadzorem. Dane te muszą budzić niepokój i refleksję.
Warto przy tym dodać, że urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle należące do ITD działają w oparciu o wideodetekcję (na instalację składa się każdorazowo kilka kamer), czyli metodę polegającą na analizie obrazu. Każdorazowo materiał dowodowy przechodzi weryfikację odnośnie jego poprawności. Rejestratory te nie są przyrządami pomiarowymi – nie mierzą wartości fizycznych – a co za tym idzie przepisy nie przewidują konieczności ich badań i homologacji
Aktualnie obowiązujące przepisy nie wymagają oraz nie dopuszczają oznakowania wspomnianych powyżej urządzeń – nie ma ustalonego wzoru dla tego typu znaku drogowego. GITD kierując się transparentnością działań, lokalizacje objęte nadzorem udostępnił na stronie internetowej (mapa urządzeń).
(Źródło: Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym)