Cała treść

Rozwój sieci szybkiego ładowania dla samochodów elektrycznych

Spółka Greenway Infrastructure Poland (GWP) otrzymała kolejne dofinansowanie unijne na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Łącznie powstanie sieć licząca blisko 200 punktów ładowania wzdłuż głównych polskich dróg. GWP zbuduje m.in. 10 ultraszybkich ładowarek. W ramach kolejnego projektu pojawią się pierwsze w Polsce ultraszybkie ładowarki (do 350 kW), a dodatkowo także pierwsze stacje wyposażone w magazyn energii (Battery Assisted Charging Systems – BACHS), ułatwiające ładowanie w lokalizacjach o najwyższym zapotrzebowaniu. Poza tym powstanie 50 stacji wolnego ładowania w miejscach przesiadkowych (takich jak węzły kolejowe czy autobusowe) . Dzięki projektowi nastąpi dalszy rozwój powstającej obecnie sieci szybkich ładowarek Greenway. Do 75 projektowanych obecnie szybkich stacji (do 50 kW) dołączy kolejne 60. Dzięki zwiększeniu ilości ładowarek i ich technologicznemu zróżnicowaniu sieć Greenway stanie się gęstsza i bardziej dostępna dla większej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych. Realizacja projektu będzie kolejnym impulsem dla rozwoju elektromobilności w Polsce i Europie Centralnej. – Decyzja Komisji Europejskiej oraz ostatnie inicjatywy polskiej administracji dobitnie pokazują, że rozwój elektromobilności w naszym kraju postępować będzie szybko – mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu GWP. – Chcemy być liderem tego rozwoju. Rozbudowa naszej sieci ładowania umożliwi rosnącej liczbie entuzjastów elektromobilności swobodne podróżowanie samochodem elektrycznym po Polsce i przyczyni się do wzrostu popytu na tego typu pojazdy. Co więcej, instalacja pierwszych ultraszybkich ładowarek wyznaczy zupełnie nową jakość technologiczną. Zakres projektu potwierdza, że Greenway, jako lider w zakresie budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, przywiązuje dużą wagę do zapewniania usług o wysokim standardzie technologicznym, jak też do solidnej i skupionej na kliencie obsłudze sieci. – Wysokie standardy technologiczne i rzetelność w świadczeniu usług to nasze priorytety – powiedział Peter Badik, wiceprezes zarządu GWP. – Ogromnie nas ucieszył fakt, że to właśnie my będziemy wprowadzać technologię ultraszybkiego ładowania w regionie. Projekt pomoże nam osiągnąć wspólny dla Greenway i KE cel uczynienia samochodów elektrycznych użytecznym i powszechnym środkiem transportu oraz ograniczy zanieczyszczenie powietrza.
Obecny projekt Greenway, dofinansowany w wysokości ponad 6,1 mln EUR, jest kolejnym przedsięwzięciem, które wspiera Komisja Europejska w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Ma on na celu zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T. Komisja Europejska ogłosiła tę decyzję 23 czerwca br. Tymczasem jeszcze w tym roku, począwszy od września, GWP planuje w ramach realizowanego obecnie projektu rozpoczęcie udostępniania kilkudziesięciu stacji szybkiego ładowania w Polsce. W pierwszej kolejności zostaną uruchomione ładowarki m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz 3 w Warszawie. Udostępniona w grudniu ub.r. pokazowa stacja w warszawskim Mokotowie cieszy się dużą popularnością – odnotowuje ponad 300 ładowań miesięcznie.
Projekt rozbudowy sieci ładowarek samochodów elektrycznych w liczbach
Dzięki obu projektom finansowanym w ramach instrumentu Connecting Europe Facility do maja 2020 roku Greenway zbuduje w Polsce:

  • 10 ładowarek ultraszybkich (do 350 kW), · 135 szybkich ładowarek (50 kW) – 75 w ramach realizowanego obecnie projektu zaplanowanego do końca 2018 roku, oraz 60 stacji w kolejnym jego etapie,
  • 50 wolnych ładowarek (7- 22kW) zlokalizowanych w punktach przesiadkowych,
  • 10 magazynów energii (BACHS) przy wybranych stacjach ładowania w Polsce.

Mapę planowanej sieci ładowania Greenway znajduje się tutaj.

 
(Źródło: Greenway Infrastructure Poland)