Cała treść

Rower metropolitalny: 360 stacji postojowych w Gdańsku

14 gmin biorących udział w projekcie Systemu Roweru Metropolitalnego dla obszaru metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot przygotowało propozycje rozmieszczenia stacji postoju dla przyszłego systemu roweru publicznego. Cztery z nich: Gdańsk, Gdynia, Sopot i Reda postanowiły przeprowadzić konsultacje swoich propozycji z mieszkańcami między 15 a 22 września 2017 r. (Tczew zrobił to już wcześniej).
Rower metropolitalny powstanie w oparciu o tzw. system IV generacji, czyli o rowery z wbudowanym elektrozamkiem i modułem GPS. Dzięki temu nie będą wymagały specjalnych stacji dokujących i będzie je można parkować z wykorzystaniem tradycyjnych u-kształtnych stojaków rowerowych, zarówno do obecnie funkcjonujących, jak i nowych, zakupionych w ramach projektu. Wszystkie włączone do systemu parkingi rowerowe będą objęte systemem geolokalizacji operatora roweru publicznego i odpowiednio oznakowane.
Każde miasto otrzyma swoją pulę rowerów z 3866 planowanych w projekcie. Przykładowo Gdańsk będzie miał 2160 pojazdów, Gdynia – 1100, Sopot – 164, Reda – 39. W trzech pierwszych miastach 10 proc. floty stanowić będą rowery ze wspomaganiem elektrycznym i te będą już wymagały specjalnych stacji umożliwiających ładowanie.
– W projekcie zaplanowaliśmy po dwa stojaki na jeden rower, co daje nam cztery miejsca parkingowe na każdy pojazd w systemie. W Warszawie np. na jeden rower przypada półtora miejsca w stacji dokującej,u nas będzie ich więc sporo więcej – podkreśla Krzysztof Perycz-Szczepański koordynator projektu SRM w Stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot. – Wyjątkiem będą stacje dokujące dla pojazdów elektrycznych, tutaj współczynnik będzie taki jak w stolicy.
Stowarzyszenie OM G-G-S jest realizatorem projektu SRM, jednak za konsultacje społeczne odpowiadają poszczególne gminy, które zdecydowały się je przeprowadzić.
– Podczas konsultacji mieszkańcy będą mogli zapoznać się z propozycjami przygotowanymi przez miasta. Jeśli ktoś uważa, że któraś stacja jest niepotrzebna, że można ją lepiej zlokalizować, albo że gdzieś takiego parkingu brakuje, może przyjść na konsultacje, albo już teraz podesłać nam swoją propozycję zmian. Projekty lokalizacji stacji udostępniamy na naszej stronie internetowej – zachęca Krzysztof Perycz-Szczepański.

 
(Źródło: Urząd Miejski w Gdańsku)