Cała treść

Znamy zwycięskie projekty polskiego e-samochodu

ElectroMobility Poland (EMP) ogłosiło laureatów konkursu na wizualizację nadwozia samochodu elektrycznego. Który z nich trafi na polskie ulice? Odpowiedź poznamy już w przyszłym roku.
Podczas uroczystego finału 12 września 2017 r. w Warszawie w Hotelu Hilton nagrodzono zwycięskie projekty konkursu na Miejskie Auto Przyszłości. Laureatom gratulował Minister Energii Krzysztof Tchórzewski:  – Inicjując w Ministerstwie Energii projekt rozwoju elektromobilności chcieliśmy przede wszystkim, żeby polski samochód elektryczny był dostosowany do potrzeb Polaków. Dlatego idea konkursu zorganizowanego przez ElectroMobility Poland była zbieżna z naszymi planami i oczekiwaniami. Dziś widzimy efekty pracy uczestników konkursu i jury – nowoczesne, atrakcyjne i wykonane zgodnie z najnowszymi trendami projekty, przygotowane przez rodzimych projektantów, które staną się fundamentem do powstania polskiego auta elektrycznego. Gratuluję zwycięzcom i cieszę się, że polscy projektanci pokazali swoje umiejętności i potencjał – mówił minister.
Wyniki konkursu komentował także obecny na gali wiceminister energii Michał Kurtyka odpowiedzialny za projekt rozwoju elektromobilności. – Konkurs EMP oraz przedstawione dziś zwycięskie projekty nie tylko stanowią podstawę do rozwoju projektu polskiego samochodu elektrycznego, ale także przyczyniają się do upowszechniania w Polsce mody na elektromobilność. W tym kontekście idea konkursu wpisuje się w nasze kompleksowe działania na rzecz rozwoju transportu elektrycznego – mówił wiceminister Kurtyka. Przypomniał, że w ME trwają prace nad ustawą o elektromobilności, która ma stworzyć prawne podstawy do rozwoju ekosystemu elektromobilności w Polsce. – Chcemy, aby powstała elastyczna przestrzeń dla rozwoju tego nowego rynku i nowych modeli biznesowych z nim związanych. Tworzymy nowe prawo i instrumenty wsparcia i liczymy na aktywność polskich przedsiębiorców – dodał.
Jury konkursu zdecydowało o przyznaniu czterech równorzędnych nagród. Laureaci to:

  • Łukasz Myszyński, autor projektu Junior – jest absolwentem Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP we Wrocławiu oraz Scuola Politecnica di Design w Mediolanie. Współpracował z zespołami projektowymi Lamborghini, Audi oraz Ducati, tworząc pojazdy koncepcyjne.
  • Mateusz Tomiczek to twórca projektu Curie – studiował na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Obecnie pracuje jako stylista samochodów, projektuje zarówno karoserię jak i wnętrza pojazdów.
  • Damian Woliński zaprezentował projekt SE1 – ukończył studia magisterskie na kierunku wzornictwa przemysłowego w ASP we Wrocławiu. Motoryzacja jest jego pasją od najmłodszych lat.
  • Sebastian Nowak to autor projektu Be-E – projektant, grafik 3D, a także wykładowca akademicki od ponad 15 lat związany z branżą gier komputerowych i projektowaniem przestrzennym. Obecnie zajmujący stanowiska Senior Vehicle Artist w firmie CD Projekt Red oraz Chief Designer w Triggo S.A.

– Najpierw dokonaliśmy wstępnej selekcji, potem wyboru finałowych projektów. Dzisiejszego wieczoru z kolei poznaliśmy zwycięzców. Jurorzy konkursu nie mieli łatwego zdania. Na każdym etapie kapituła kierowała się z nie tylko oryginalnością projektów i nowoczesnością formy, ale w równym stopniu możliwością budowy i produkcji seryjnej samochodu – mówi Maciej Kość, Prezes Zarządu ElectroMobility Poland. Wybór najlepszych projektów nadwozia to pierwszy etap prac nad polskim samochodem elektrycznym. Teraz spółka planuje wesprzeć podmioty zdolne do wyprodukowania własnego prototypu oraz te, które zabudują wybrane w pierwszym konkursie wizualizacje. Kolejnym krokiem będzie połączenie procesu budowy prototypów z procesem ich produkcji w przyszłości.
– W październiku br. spółka ogłosi konkurs na prototyp auta elektrycznego, skierowany do firm z branży motoryzacyjnej. Konkurs zostanie przeprowadzony we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju – wyjaśnia Piotr Zaremba, Szef Projektu ElectroMobility Poland.
Proces wyłonienia najlepszych konstrukcji potrwa do końca 2018 r. Wtedy też możemy się spodziewać pierwszych samochodów na drogach.

(Źródło: ElectroMobility Poland)