Rozpoczęły się prace nad systemem SARTRE (SAfe Road TRains for the Environment). Biorą w nich udział: brytyjski ośrodek badawczy Ricardo, szwedzki SP Technical Research Institute oraz Volvo.
Ideą system jest przede wszystkim poprawienie płynności ruchu na drogach oraz komfortu kierujących pojazdami. Ma także zredukować liczbę wypadków oraz wpłynąć na bardziej ekonomiczną i ekologiczną jazdę pojazdów silnikowych. System pozwoli "podłączyć" się pod kursujące autostradami tzn. pociągi samochodowe. Każdy kierowca będzie mógł do nich dołączyć wpisując w nawigacji docelowe miejsce podróży. System SARTRE automatycznie pokieruje naszym pojazdem oraz będzie utrzymywał odpowiednią odległość od innych pojazdów w kordonie. Kierowca zdecyduje kiedy będzie chciał odłączyć się od grupy. W czasie, gdy samochodem steruje system SARTRE, kierowca będzie mógł odpocząć. Wstępna koncepcja projektu, którego jazdy testowe rozpoczną się za dwa lata, przewiduje jazdę w jednym kordonie od 6 do 8 aut. System będzie preferował by na czele grupy znajdował się pojazd kierowcy zawodowego (np. autobusu, TIRa czy taksówki). W ocenie pomysłodawców, powszechne używanie systemu SARTRE, może nastąpić za około dekadę.
Cała treść
System SARTRE
Podobne teksty
Wybrane aspekty implementacji europejskiej usługi opłaty elektronicznej
Streszczenie. W artykule przedstawiono wybrane problemy dotyczące implementacji europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS). Dokonano charakterystyki istniejących w Europie systemów elektronicznego pobierania opłat drogowych (typu DSRC oraz GPS/GSM). Zdaniem Komisji Europejskiej systemy elektronicznego pobierania opłat drogowych, stosowane w państwach Unii Europejskiej, nie są interoperacyjne z następujących powodów: różnic w koncepcjach pobierania opłat drogowych, standardów technologicznych, klasyfikacji […]
Materiały z IV Kongresu ITS POLSKA
Szanowni Państwo, choć V Kongres ITS POLSKA odbędzie się za pół roku, to Stowarzyszenie ITS już rozpoczyna prace organizacyjne i merytoryczne związane z tą imprezą. Postanowiliśmy przypomnieć niepublikowane na łamach Przeglądu ITS materiały z poprzedniej edycji Kongresu takie jak fotorelacja z IV Kongresu ITS POLSKA i materiały z prezentacji. Jako pierwszy zdecydowaliśmy się zamieścić […]
Sieci Teleinformatyczne w ITS – Warstwa łącza danych
Warstwa łącza danych zapewnia warstwom wyższym dostęp do nośnika oraz kontroluje sposób w jaki dane są w nim umieszczane. Jej najważniejszym urządzeniem jest przełącznik, wykorzystujący do swojej pracy adresy fizyczne MAC.
Sieci Teleinformatyczne w ITS – Routery i pojęcie routingu
Inteligentne systemy transportowe coraz częściej uzależnione są od funkcjonowania niezawodnej sieci teleinformatycznej. Urządzenia sieciowe umożliwiają ich funkcjonowanie, pełniąc różne funkcje.