Cała treść

Moc 5,2 MW, waga 80 ton…

…Takie parametry najnowszej lokomotywy Siemensa VECTRON DC umożliwiają jej kursowanie prawie po wszystkich zelektryfikowanych liniach w Polsce. Lokomotywa Vectron  zostanie pokazana na torach wystawienniczych podczas targów kolejowych „TRAKO” w Gdańsku.

Najnowsza lokomotywa Siemensa, VECTRON DC, od początku lipca przechodzi badania konieczne do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji danego typu pojazdu kolejowego w Polsce. Badania są już na ukończeniu i wkrótce jednostka badawcza wyda opinię wymaganą przez Urząd Transportu Kolejowego do wydania świadectwa.
Pozytywnie o lokomotywie wypowiadają się maszyniści biorący udział w przejazdach badawczych. Połączone zostały funkcje manetek siły pociągowej i prędkości lokomotywy, co zdaniem maszynistów ułatwi jej prowadzenie. Szczególne uznanie zyskała przestronna, cicha, dobrze wyposażona i klimatyzowana kabina, a także specjalnie zaprojektowany pulpit maszynisty zapewniający obsłudze wygodną pracę. Konstruktorzy pomyśleli także o dwufunkcyjnym urządzeniu, które może służyć zarówno jako mikrofalówka do podgrzewania potraw, jak i mała lodówka. Przewidziano nawet możliwość zabudowania leżanki, pozwalającej na odpoczynek podczas długich przerw w pracy w oczekiwaniu na pociąg lub podczas obsługi ładunkowej składu.
Rodzina lokomotyw Vectron to właściwie pięć typów lokomotyw: prądu stałego, wielosystemowa, prądu przemiennego (wysokiej lub średniej mocy) i spalinowa. Choć jest to nowa konstrukcja, spełniająca wymogi TSI (Technical Specifications for Interoperability), to przy jej projektowaniu wykorzystano doświadczenia wynikające z budowy i eksploatacji lokomotyw Eurosprinter (ES64U4 i ES64F4) i Eurorunner (ER 20). Modułowa budowa lokomotywy umożliwia łatwą zmianę jej konfiguracji w celu dopasowania do różnych systemów zasilania. Przewidziano miejsce na zainstalowanie anten oraz modułów wszystkich systemów bezpieczeństwa ruchu kolejowego stosowanych w Europie. Zmiana konfiguracji lub wyposażenia lokomotywy w kolejne systemy zasilania czy bezpieczeństwa ruchu nie wymaga zmiany okablowania. Lokomotywa spalinowa Vectron jako pierwsza została wyposażona w silnik spełniający najnowsze wymagania europejskie dotyczące emisji spalin (EUR IIIA).
Vectron DC, testowany obecnie w Polsce, to lokomotywa przeznaczona do ruchu krajowego, skonfigurowana do zasilania prądem stałym 3 kV oraz wyposażona w system zabezpieczenia ruchu pociągu typu SHP. Moc lokomotywy wynosi 5,2 MW, a waga 80 ton. Takie parametry umożliwiają kursowanie lokomotywy prawie po wszystkich zelektryfikowanych liniach w Polsce.
Niezwłocznie po uzyskaniu opinii Instytutu Kolejnictwa złożony zostanie w UTK wniosek o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji tej lokomotywy w celu przeprowadzenia badań eksploatacyjnych. Chcemy, aby lokomotywa została dobrze sprawdzona w różnych warunkach i przez różnych przewoźników.

Lokomotywa Vectron  zostanie pokazana na torach wystawienniczych podczas targów kolejowych „TRAKO” w Gdańsku, w dniach od 11.10. do 14.10.2011 r., a we wtorek, w dniu otwarcia targów o godzinie 15.00 odbędzie się jej uroczysta prezentacja.