18 i 19 stycznia odbyła się konferencja „Zarządzanie ruchem drogowym w Polsce podczas Euro 2012” której głównym tematem był ruch w miastach-gospodarzach imprezy oraz ruch między miastami. Przedstawiano też stan przygotowań do we wszystkich dziedzinach składających się na infrastrukturę trzeciej co do wielkości imprezy sportowej na świecie. Uczestnicy konferencji zgodnie podkreślali, że dzięki Euro zostały zrealizowane inwestycje, które były w planach za kilka, a nawet kilkanaście lat.
Za niespełna 4 miesiące rozpocznie się w Polsce i na Ukrainie trzecia co do wielkości impreza sportowa na świecie – Euro 2012. To również wielkie wydarzenie i wyzwanie organizacyjne, bo spodziewana frekwencja kibiców może wynieść nawet 1 mln. osób, warto zauważyć, że aż 13 z 16 reprezentacji zdecydowało się rezydować w Polsce. 18 i 19 stycznia odbyła się konferencja zorganizowana przez Polski Kongres Drogowy i Stowarzyszenie ITS POLSKA podczas której przedstawiono stan przygotowań do tej imprezy.
Od 8 czerwca, gdy o godz. 18:00 rozpocznie się mecz otwarcia Polska – Grecja, przez 21 dni w ośmiu miastach Polski odbędzie się 15 z 31 meczy. Na potrzeby turnieju zbudowano w Polsce 4 stadiony o łącznej pojemności 185 tys. miejsc w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu, przebudowane i rozbudowane zostały także stadiony rezerwowe w Krakowie i Chorzowie. Koszt Łącznie zrealizowano projekty infrastrukturalne wartości ok. 100 mld zł.
Wielu mówców ze wszystkich dziedzin transportu, prezentując swoje dokonania związane z przygotowaniami do Euro podkreślali, że duża część przeprowadzonych już lub będących w budowie inwestycji została zrealizowana teraz, a nie za kilka czy nawet kilkanaście lat właśnie za sprawą Euro.
Dzięki Euro pociągiem z Poznania do Gdańska jedzie się dziś nie 5 i pół godziny jak jeszcze niedawno, ale 4 godziny, zaś niebawem podróż będzie skrócona o kolejne pół godziny, a przejazd pociągiem z Warszawy do Berlina potrwa zaledwie 5 godzin. Ze względu na dużą zdolność przewozową w dojazdach do stadionów kluczowa rola przypada transportowi kolejowemu.
– Determinacja UEFA zdecydowała o modernizacji jednej z linii kolejowych w Gdańsku – powiedział Kazimierz Peryt, koordynator projektu w spółce PKP PLK.
O koniecznych inwestycjach zwiększającą przepustowość krajowych lotnisk, które zostały wykonane wcześniej i mówił też Krzysztof Kapis, dyrektor Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
– W porównaniu do 2009 r. przepustowość przylotowa na lotniskach wzrosła w 2012 r.: w Warszawie z 3,75 do 5 tys., w Gdańsku z 0,76 do 2,2 tys., we Wrocławiu z 1,25 do 2,7 tys. zaś w Poznaniu z 0,9 do 1,9 tys. – powiedział Krzysztof Kapis.
Strategię transportu w czasie trwania turnieju określa – jako organizator turnieju – UEFA. Obejmuje ona ruch do krajów – gospodarzy, w tym między Polska a Ukrainą, ruch do miast gospodarzy, w tym ruch pomiędzy miastami-gospodarzami w kraju (który jest przedmiotem krajowej strategii) i obszar miast. Koncepcja przygotowana przez każde miasto obejmuje całość problemów transportowych, w tym takie szczegóły jak specjalne oznakowanie drogowe i dla pieszych. O tych wymaganiach UEFA mówili: Stefano Manelli, UEFA Public and Airports Transport Manager i Sławomir Monkiewicz, Menadżer ds. Transportu Publicznego w spółce EURO 2012 Polska. Brak będzie możliwości dojazdu w rejon stadionu dla samochodów osobowych, szerokie zastosowanie systemów typu park and ride (zaparkuj i jedź transportem zbiorowym) oraz park and walk (zaparkuj i idź pieszo). UEFA proponuje również miastom-gospodarzom przystąpienie do Free Transport Initiative – polegającej na uznaniu, że komunikacja publiczna byłaby w nich za darmo dla posiadaczy biletów w dniu meczu i 12 godzin po spotkaniu.
Temat ten wywołał podczas prezentacji pytania o konkrety w tej sprawie, ale tych jeszcze nie ma, jeszcze trwają na ten temat rozmowy, w których istotną kwestią jest wysokość proponowanej przez władze europejskiej piłki rekompensaty finansowej.
Źródło: PKD, Przegląd ITS