Solaris Urbino electric, pierwszy autobus z napędem elektrycznym, którego premiera odbyła się w zeszłym roku, będzie testowany przez poznański MPK, prawdopodobnie już podczas Euro 2012.
W zeszłym roku firma Solaris zaprezentowała podczas kieleckich targów Transexpo Solaris Urbino electric – autobus z napędem elektrycznym. Pojazd cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem w kraju jak i za granicą.
– Kilka tygodni po premierze mieliśmy bardzo dużą liczbę zapytań od klientów o możliwości dostaw tego pojazdu – mówi Małgorzata Olszewska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Solaris. – Jedno z miast Europy zachodniej myśli nawet w perspektywie kilku lat o całkowitej zamianie dotychczasowych autobusów spalinowych na autobusy elektryczne. Na razie to wstępna, ale bardzo obiecująca faza rozmów.
Jednym z pierwszych przewoźników, którzy będą testować w regularnym ruchu miejskim Solarisa Urbino electric będzie poznańskie MPK.
– Prawdopodobnie uda się zgrać kursowanie autobusu elektrycznego w Poznaniu z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Dzięki temu będziemy mogli zaprezentować nowoczesną polską technologię kibicom z całej Europy – mówi Solange Olszewska. – Uważam, że to prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych. Jeszcze niedawno wydawały się one odległą wizją przyszłości. Jednak my już dzisiaj prezentujemy taki pojazd, który mamy nadzieję, uczyni nasze miasta bardziej przyjaznymi dla mieszkańców, ograniczając hałas i emisję szkodliwych spalin” – dodaje Solange Olszewska.
Sercem układu napędowego elektrycznego Solarisa jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny o mocy 120kW dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe. Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze700 kgkażda. Dostawcą baterii jest polska firma Wamtechnik z Warszawy. Zastosowane baterie litowe mają napięcie znamionowe 600 Volt i gromadzą energię o wartości 120 kWh. Magazyny energii chłodzone są cieczą.
Wartość energii zgromadzona w bateriach, zamontowanych w elektrycznym Solarisie Alpino, pozwala na przejechanie do100 kmna jednym ładowaniu. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość50 km/h. Energia zgromadzona w bateriach stanowi źródło „paliwa” nie tylko dla układu napędowego: dostarcza również energię dla wszystkich innych układów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i wentylacji czy sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie układy w autobusie, które zwykle napędzane są z wykorzystaniem kompresorów napędzanych z silnika spalinowego musiały zostać zastąpione elektrycznymi rozwiązaniami.
Baterie ładowane są poprzez złącze typu plug-in firmy Walter zastosowane po raz pierwszy w hybrydowym Urbino 18. Ich napełnienie z terminala ładowania 3*400 V 63A trwa do 4 godzin przy założeniu, że baterie są całkowicie rozładowane. Baterie ładowane są także poprzez rekuperację, czyli odzysk energii kinetycznej podczas hamowania