Cała treść

Przetarg na kaliski ITS rozstrzygnięty

Rozpoczyna się pierwszy etap budowy Zintegrowanego Systemu Sterowania Ruchem Drogowym. Podpisano właśnie umowę konsorcjum UTI – z projektantem i wykonawcą przedsięwzięcia. Koszt inwestycji to około 23 mln złotych. Zintegrowany system sygnalizacji już w roku 2013 będzie zarządzał ruchem na kaliskich ulicach.

W Kaliszu niebawem rozpocznie się realizacja integrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym.  To nowoczesny, wielofunkcyjny system, który nie tylko będzie zarządzał ruchem ale też informował kierowców przez Internet o sytuacji na ulicach. Będzie też wykrywał pojazdy przeciążone i łamiące przepisy. Obszernie na ten temat pisaliśmy w wywiadzie z prezydentem Kalisza, Januszem Pęcherzem (pełny tekst wywiadu tutaj)Na konkurs wpłynęło osiem ofert. Po weryfikacji przez Zarząd Dróg Miejskich wykonawcą zostało konsorcjum na czele którego stoi rumuńska firma UTI Traffic Managment.

23 skrzyżowania stanowiące arterie kaliskiego szlaku komunikacyjnego zostaną wyposażone w nowoczesny, wielofunkcyjny system, który nie tylko będzie zarządzał ruchem ale też informował kierowców przez Internet o sytuacji na ulicach, będzie również wykrywał pojazdy przeciążone i łamiące przepisy. Koszt inwestycji to około 23 mln złotych, 85 proc. tej kwoty pochodzi ze środków unijnych. W 2011r. Kalisz uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizacji projektu pod nazwą Zintegrowany System Zarządzania Ruchem drogowym – etap I. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zintegrowany system sygnalizacji już w roku 2013 będzie zarządzał ruchem na kaliskich ulicach.

I etap realizacyjny i uwzględnia objęcie nim 23 skrzyżowań wyposażonych w sygnalizacje świetlną na głównych arteriach miasta tj.:
– Al. Wojska Polskiego wraz ze skrzyżowaniem z Al. Gen. Sikorskiego/Stawiszyńska i ul. Wrocławską,
– ul. Wrocławska,
– ul. Górnośląska od Rogatki do ul. Podmiejskiej wraz ze skrzyżowaniem ulicy Legionów z ul. Polną.

W zakres projektu wchodzą następujące elementy:
– utworzenie Centrum Sterowania Sygnalizacją Świetlną
– połączenie w/w skrzyżowań (sygnalizacji) kablem światłowodowym z Centrum Sterowania
– wymiana istniejących sterowników sygnalizacji świetlnej na nowoczesne urządzenia o najwyższych parametrach technicznych,
– wyposażenie skrzyżowań w pętle indukcyjne i kamery wideo,
– ewentualna przebudowa geometrii skrzyżowań

W ramach niniejszego projektu, uwzględnione zostało utworzenie tzw. podsystemów dla zarządzania, kontroli i monitoringu ruchu drogowego:
– podsystem zliczania pojazdów z uwzględnieniem struktury rodzajowej pojazdów,
– podsystem kontroli pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle,
– podsystem kontroli pojazdów przekraczających dopuszczalną prędkość
– podsystem wykrywania pojazdów poszukiwanych (np. skradzionych)
– podsystem tablic zmiennej treści
– podsystem wykrywania pojazdów o przekroczonym dopuszczalnym nacisku na oś
– podsystem monitorowania skrzyżowania (podgląd w czasie rzeczywistym całego skrzyżowania) i inne.

Źródło: kalisz.pl