Dnia 23 maja br., w ramach V Polskiego Kongresu ITS, odbył się panel dyskusyjny zorganizowany przez Stowarzyszenie ITS Polska oraz Dziennik Gazeta Prawna. Jego przedmiotem były wybrane aspekty polskiego rynku ITS. Zaproszenie do dyskusji przyjęli: Marek Litwin – prezes ITS POLSKA, Paweł Stelmaszczyk – dyrektor wydziału Inteligentnych Systemów Transportowych w Komisji Europejskiej, Andrzej Maciejewski – zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Piotr Krukowski – główny specjalista w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, odpowiedzialny za realizację Systemu ITS oraz Marek Cywiński – dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services. Prowadzącym debaty był Robert Olesiński z Dziennika Gazeta Prawna. Debata, która była zwieńczeniem drugiego dnia kongresu poruszała m. in. takie kwestie jak: stan legislacyjno – organizacyjny, telematyka, strategia rozwoju, źródła finansowania etc. Uczestnicy debaty doszli do wielu interesujących i niezwykle istotnych dla prawidłowego rozwoju ITS wniosków, np.:
- Marek Litwin (prezes ITS POLSKA) podczas debaty zauważył, że ,,… za mało jest przykładów pozytywnego wpływu jaki systemy ITS wywierają na jakość i bezpieczeństwo ruchu. A przecież na polskich drogach ginie rocznie ok. 5 tys. osób. Warto więc wdrażać ITS i poprawiać bezpieczeństwo na drogach.’’;
- Andrzej Maciejewski (zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad) podkreślił, że interoperacyjność systemów krajowych ,,…może być osiągnięta, gdy zapewnimy konkurencyjność dostawców ubiegających się o różnego rodzaju zamówienia publiczne jednostek administracji publicznej na szczeblu centralnym i na szczeblach regionalnych. Obowiązkiem GDDKiA jest stworzenie takich wymagań technicznych i proceduralnych, które zagwarantują, że wdrażane systemy będą ze sobą współpracować…’’;
- Paweł Stelmaszczyk (dyrektor wydziału Inteligentnych Systemów Transportowych w KE), w trakcie debaty mówił o tym, że ,,…miękka infrastruktura ITS jest postrzegana jako integralny element przyszłej infrastruktury transportowej w UE. KE zaleca, by już dzisiaj uwzględniać ITS w fazie planowania nowych inwestycji infrastrukturalnych i potem monitorować, czy nowobudowane szlaki komunikacyjne są wyposażane w inteligentne systemy planowania przewozów, czy zarządzania ruchem…’’;
- Marek Cywiński (dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services) przekonywał, że ,,… wdrożenie systemu opłat za wjazd do centrum to nie jest wyłącznie pomysł na zasilanie budżetu miasta. Mieszkańcy miast bardzo cenią sobie ekologiczne efekty tych przedsięwzięć – zmniejszenie ruchu i emisji. Paradoksalnie skutkiem odkorkowania centrów miast jest większy napływ turystów. W związku z tym przychody podmiotów lękających się wprowadzenia opłat za wjazd do centrum (np. punktów handlowych, restauracji itd.) zamiast spaść wzrosły.’’;
- Piotr Krukowski (główny specjalista w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu), postulował do KE by ,,…jeszcze raz przemyślała sprawę: w imię jakich racji obciążać kierowców kosztami budowania interoperacyjności w skali kraju i Europy? Koszt wymiany systemów niespełniających wymagania interoperacyjności spadnie na podatników, a czy oni tego potrzebują i chcą? Może zamiast wprowadzać regulacyjne zobowiązania lepiej byłoby przedstawić krajom członkowskim UE propozycję interoperacyjności wraz z zestawieniem argumentów za i przeciw.’’.
Doskonałym podsumowaniem debaty była wypowiedź Marka Cywińskiego (dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services), który zauważył, że ,,Instalacja rozwiązań ITS to skok cywilizacyjny na drogach i źródło cennych informacji o ruchu. Dziś zdajemy sobie sprawę, że nie sposób już budować, utrzymywać i modernizować infrastruktury drogowej bez zastosowania ITS. Dlatego śladem rozwiązań wdrażanych w skali ogólnopolskiej na drogach ekspresowych powinny teraz pójść lokalne samorządy, nie tylko w miastach. Warto przy tym pamiętać, że bodźce ekonomiczne (mandaty) i prawne (zakazy) nie wpływają na zachowania kierowców tak skutecznie jak kombinacja tych bodźców wzmacniana stosowaniem rozwiązań ITS.’’. Cały tekst debaty dostępny tutaj.
(Źródło: www. itspolska.pl)