Europejski Program Oceny Poziomu Bezpieczeństwa Nowych Samochodów (ang. Euro NCAP) w swoim najnowszym raporcie opublikował wyniki sondażu, dotyczącego automatycznego systemu hamowania awaryjnego w Europie (ang. Autonomous Emergency Braking). Dane eksploatacyjne pokazują, że AEB może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków nawet o 27%. Niestety mimo to, dostępność tego systemu w Europie jest kiepska, badania pokazują, że AEB jest niedostępny aż w 79% nowych samochodów. Dlatego też Euro NCAP podjęło decyzje, że po 2014r. pojazdy nie posiadające AEB w każdej wersji wyposażeniowej, nie otrzymają maksymalnej oceny pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym.
Automatyczny system hamowania awaryjnego może w znacznym stopniu przyczynić się do uniknięcia kolizji lub zmniejszyć jej nasilenie. System ten działa niezależnie od kierowcy, aby zatrzymać samochód lub zmniejszyć jego prędkość, jeśli kolizja jest wysoce prawdopodobna.
Technologia AEB za pomocą radaru, lidar lub kamery wideo monitoruje przestrzeń przed samochodem. W przypadku zagrożenia kolizją AEB najpierw ostrzega kierowcę, a jeśli nie podejmie on żadnych działań, wówczas sam uruchomia hamulce.
Obecnie funkcjonujące systemy AEB są w stanie całkowicie wyhamować pojazdy, poruszające się z prędkością nie przekraczającą 50 – 70 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości system co prawda nie uniknie kolizji, ale w znacznym stopniu przyczyni się do zmniejszenia jej negatywnych skutków. Systemy automatycznego hamowania awaryjnego są najpowszechniej używane przez Volvo, Infiniti i Mercedesa. Montuje się je głównie w dużych pojazdach, niemniej jednak producenci zakładają jego instalację także w małych samochodach, wkrótce na rynku pojawi się Fiat Panda zaopatrzony w ten system.
Automatyczny System Hamowania Awaryjnego
(Źródło: www.youtube.com)
(Źródło: www.thinkinghighways.com)