Cała treść

Wersja testowa systemu wymiany informacji pomiędzy pojazdami a infrastrukturą drogową

Już wkrótce w Europie będzie można zaobserwować poprawę bezpieczeństwa drogowego i bardziej efektywną ochronę środowiska, a wszystko dzięki projektowi, który zostanie zademonstrowany podczas tegorocznego XIX Światowego Kongresu ITS w Wiedniu. Badania nad systemem wymiany informacji pomiędzy pojazdami oraz infrastrukturą znajdują się w zaawansowanej fazie. Obecnie  producenci pojazdów, dostawcy, zarządcy dróg oraz władze europejskie pracują nad wprowadzeniem na rynek tych zaawansowanych systemów technologicznych. Uczestnicy kongresu w Wiedniu podczas demonstracji systemu będą mieli okazję zobaczyć jak bardzo pomocne dla kierowców mogą być Inteligentne Systemy Transportowe. Seria  przykładowych scenariuszy będzie prezentowała działanie projektu CAR 2 CAR. Projekt ten powstaje we współpracy pomiędzy Communication Consortium, reprezentującym producentów samochodowów, dostawców oraz organizace badawcze, a Testfeld Telematik Consortium reprezentującym przedstawicieli z sektora publicznego oraz przemysłowego a także zarządców dróg. Podczas demonstracji na  45 kilometrowym torze testowym będzie można zobaczyć jak pojazdy pobierają informację  z jednostek znajdujących się na poboczu drogi i przekazują ją między sobą oraz jak ostrzegają się nawzajem o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach.
Korzyści płynące z funkcjonowania tego systemu to:

  • informowanie kierowców, gdy są na kursie kolizyjnym z pobliskiego pojazdu;
  • informowanie kierowców  o aktualnych limitach prędkości;
  • ostrzeganie kierowców o zbliżającym się i potencjalnie niewidzianym motocyklu lub innym pojeździe;
  • informowanie kierowców o lokalnych warunków drogowych;
  • informowanie kierowców, o  przeszkodach na drodze np. robotach drogowych;
  • dokładne informacje o korkach;
  • zalecenia tras;
  • informacje o zbliżających się pojazdach ratowniczych w celu zapewnienia im sprawnego przejazdu.

Wdrożenie systemu CAR 2 CAR w Europie planowane jest po roku 2015.

 

(Źródło: ERTICO)