Czy przyszłość transportu w Krakowie będzie elektryczna? Zastanawiali się nad tym eksperci i przedstawiciele biznesu podczas wtorkowej (18 września) konferencji w Magistracie. Wydarzenie jest elementem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz projektu Kraków Mobilny. Zaprezentowanie doświadczeń w zakresie przygotowania i wdrażania programów na rzecz e-mobilności w dużych miastach i przeniesienie ich na krakowski grunt to cele międzynarodowej konferencji pt. „Czy przyszłość mobilności w Krakowie będzie elektryczna?“, która we wtorek, 18 września, odbyła się w Magistracie. „Przystępując latem do projektu Kraków Mobilny zadeklarowaliśmy, że chcemy być miastem przyjaznym e-pojazdom. Czerpiąc z doświadczeń innych, musimy się zastanowić, jakie konkretne rozwiązania wprowadzić w życie, by ekologiczne technologie cieszyły się większym zainteresowaniem mieszkańców” – mówił podczas otwarcia konferencji Wiesław Starowicz, Doradca Prezydenta Krakowa ds. gospodarki miejskiej. Zaznaczył, że Kraków rozważa różne metody wsparcia dla elektrycznej mobilności, choćby preferencje przy korzystaniu z buspasów. „Na dziś to są jedynie rozważania, które chcemy poddać pod dyskusję. W wielu przypadkach hamulcem przy wprowadzaniu ułatwień dla osób korzystających z samochodów elektrycznych czy hybrydowych są nieprecyzyjne ustawy lub ich brak. Dlatego będziemy zabiegać o zmiany w prawie, które ułatwią wdrażanie e-mobilności” – mówił Wiesław Starowicz.
O zaletach pojazdów na prąd przekonywał Rafał Serafin, Prezes Fundacji Partnerstwo dla Środowiska – współorganizatora konferencji. „E-pojazdy to niemal same zalety. Jedynym minusem jest ich cena. Stąd zaproszenie do naszego przedsięwzięcia firm i koncernów samochodowych, realizujących projekty w zakresie aut na prąd” – mówił prezes Serafin.
Swoimi doświadczeniami w zakresie elektrycznej mobilności dzielili się przedstawiciele miast i rządowych agend z Francji. Ten kraj jest jednym z liderów we wdrażaniu projektów zachęcających do korzystania z e-samochodów. „We Francji od kilku lat z powodzeniem działa rządowy program mobilności elektrycznej, którego celem jest promowanie zakupu i wykorzystywania samochodów elektrycznych i z napędem hybrydowym” – mówił Patrick Coroller, Dyrektor Departamentu Transportu i Mobilności z francuskiej Agencji Środowiska i Zarządzania Energią. Wśród zachęt stosowanych nad Loarą są między innymi dopłaty do zakupy takich pojazdów. „Program to też platforma współpracy między konstruktorami, dostawcami energii, samorządami i użytkownikami ekologicznych samochodów” – wskazywał Patrick Coroller.
W konferencji w Magistracie uczestniczyli również radni, urzędnicy, działacze organizacji pozarządowych, pracownicy naukowi, przedstawiciele centrów badawczych, firm związanych z e-mobilnością oraz transportem publicznym, a także producenci seryjnych samochodów na prąd.
Konferencja pt. „Czy przyszłość mobilności w Krakowie będzie elektryczna?” odbywa się w ramach projektu Kraków Mobilny o którym pisaliśmy już wcześniej tutaj.
(Źródło: Urząd Miasta Krakowa)