Cała treść

Nauka idzie w… biznes

Współpraca przedsiębiorców i naukowców oraz komercjalizacja wyników badań były tematem konferencji „Nauka idzie w…biznes”, która 7 listopada 2012 r. odbyła się w siedzibie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Mały samolot odrzutowy Flaris, czy aplikacja CarID do odczytywania tablic rejestracyjnych bezpośrednio z kamery – to przykłady innowacyjnych rozwiązań, które dzięki funduszom europejskim z programu Innowacyjna Gospodarka znalazły zastosowanie w biznesie. Współpraca nauki i biznesu będzie również głównym celem nowego Programu Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.
O powodzeniu Programu Innowacyjna Gospodarka z pewnością świadczy wsparcie ponad 7 tys. przedsiębiorstw. W realizowane projekty zaangażowanych jest ponad 870 jednostek naukowych, a na rzecz projektów pracuje blisko 11 000 naukowców. – Fundusze  Europejskie umożliwiają ściślejszą współpracy naukowców z przedsiębiorcami. Program Innowacyjna Gospodarka stwarza z jednej strony zachęty do wdrożenia danej technologii do gospodarki, z drugiej zaś umożliwia przedsiębiorcom zamawianie interesujących ich badań – poinformowała wiceminister Iwona Wendel.
W latach 2014-2020 jeszcze większy nacisk zostanie położony na wsparcie innowacyjności, badań naukowych i ich powiązań ze sferą przedsiębiorstw. Będzie to realizowane poprzez wdrażanie programu którego robocza nazwa to Inteligentny Rozwój. ‘’Nie będzie on prostą kontynuacją Programu Innowacyjna Gospodarka. Całe wsparcie kierowane będzie na badania i rozwój oraz innowacje. Środki będziemy koncentrować na konkretnych obszarach, czyli na inteligentnych specjalizacjach’’– poinformowała wiceminister Iwona Wendel.

Przykłady realizowanych projektów:  

Projekt: Opracowanie i wdrożenie do produkcji małego samolotu odrzutowego klasy Business Jet

Wartość projektu to 48,4 mln zł, wartość dofinansowania z UE: 19,6 mln zł. Firma Metal Master zaprojektowała i przygotowuje do produkcji seryjnej samolot Flaris LAR 1, małego samolotu odrzutowego klasy Business Jet. Model jest mały, lekki i wyjątkowo ekonomiczny – 1 km lotu kosztuje ok. 20 groszy w przeliczeniu na jednego pasażera. Konstrukcja ma doskonałość aerodynamiczną porównywalną z szybowcem oraz nowoczesny system bezpieczeństwa – spadochron ratowniczy. Aby wystartować i wylądować FLARIS LAR 1 potrzebuje 250 m trawiastego pasa. Masa startowa samolotu z pełnym zbiornikiem i 5 osobami na pokładzie wynosi niespełna półtorej tony i jest niższa o 40% od masy innych samolotów porównywalnej wielkości. Wiele elementów struktury samolotu wykonywanych jest we współpracy z najlepszymi na świecie producentami kompozytów. Implementowane technologie stosowane są również w najnowszych samolotach takich jak Airbus A380 czy Boeing Dreamliner. W realizację projektu zostało zaangażowane polskie środowisko naukowe. Firma Metal Master rozpoczęła współpracę z Instytutem Lotnictwa, Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, Politechniką Warszawską, Politechniką Wrocławską oraz Wojskową Akademią Techniczną.

Projekt: Automatyczna identyfikacja pojazdów za pomocą rozpoznawania numerów tablic rejestracyjnych/tekstu ze strumieni wideo

Wartość projektu to 1,9 mln zł, wartość dofinansowania z UE: 970 tys. zł. Aplikacja CarID to innowacyjna technologia, która umożliwia automatyczne odczytywanie numerów tablic rejestracyjnych bezpośrednio z kamery, a nie – jak dotychczas – ze zdjęć. Rozwiązanie zostało opracowane przez firmę AutoID Polska SA, we współpracy z najlepszymi programistami Uniwersytetu Jagiellońskiego, w tym – wicemistrzami świata w programowaniu zespołowym. Identyfikacja pojazdu poprzez odczyt numerów rejestracyjnych ze strumienia video jest szybsza i efektywniejsza niż z fotografii. Stworzenie techniki automatycznego rozpoznawania treści ze strumienia video jest przedsięwzięciem pionierskim nie tylko w skali naszego kraju.

(Źródło: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego)