W Warszawskim Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym działającym w strukturach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, trwają obecnie szkolenia patroli obsługujących nowe mobilne fotoradary. Projekt zrealizowały gliwickie spółki WASKO S.A. oraz ENTE dostarczając sprawdzone rozwiązanie czeskiej spółki Ramet, które zostało uzupełnione o własny sprzęt i oprogramowanie. Na początek zostało zakupionych i zamontowanych 29 mobilnych urządzeń rejestrujących, służących do zapisu wykroczeń w ruchu drogowym, przede wszystkim przekraczania dozwolonej prędkości przez pojazdy.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu: “Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”, finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Urządzenia zostały zainstalowane w 29 pojazdach GITD: Ford Mondeo, Ford Focus, Peugeot Partner, które będą zintegrowane z centralnym systemem przetwarzania GITD. Dzięki instalacji urządzeń transmitujących dane w trybie rzeczywistym, dane z wykroczenia już po kilku sekundach znajdują się na serwerze, co umożliwia ich dalszą obróbkę celem wystawienia mandatu.
Każdy pojazd wyposażony został w tablet, za pomocą, którego patrol dokonuje ustawień parametrów fotoradaru takich jak dopuszczalna prędkość na danym odcinku drogi, typ pomiaru – stacjonarny, w trakcie ruchu, pojazdy nadjeżdżające / odjeżdżające lub z obu kierunków jednocześnie. Urządzenia przystosowane są do pracy przez 24 h/dobę przez 360 dni w roku w każdych warunkach pogodowych oraz niskich temperaturach – w tym w nocy przy użyciu ksenonowej lampy błyskowej pracującej w paśmie światła widzialnego bez efektu oślepiania kierujących pojazdami.
Wyposażenie urządzenia w GPS daje gwarancję określenia dokładnego miejsca pomiaru. Zastosowane rozwiązanie umożliwia rejestrowanie danych statystycznych takich jak: liczba przejeżdżających wszystkich pojazdów, liczba pojazdów przekraczających dozwoloną prędkość, liczba wykonanych zdjęć itp.
W ramach testów systemu, jego uczestnicy mieli możliwość przez godzinę poruszać się nowym Fordem Mondeo ulicą Przyczółkową w Warszawie. Przy obowiązującej prędkości 50 km/godz., samochody jadące lewym pasem poruszały się z prędkością od 70 do 100 km/godz. Mobilny fotoradar robił zdjęcia z prędkością karabinu maszynowego, nie pozwalając żadnemu kierowcy łamiącemu prawo na “prześliźnięcie się”.
(Żródło: WASKO S.A.)