Cała treść

61 ‘’Międzynarodowe Targi Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik „BRUSSELS INNOVA” 2012

W dniach 15-17 listopada br. w Brukseli odbyły się 61 Międzynarodowe Targi Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik „BRUSSELS INNOVA” 2012. Patronat honorowy nad stoiskiem polskim objął Minister Gospodarki Waldemar Pawlak oraz Rada Główna Instytutów Badawczych. Targi stanowią czołową międzynarodową imprezę wystawienniczą w dziedzinie wynalazczości, poświęconą transferowi technologii i wdrażaniu postępu technicznego. Rokrocznie impreza gromadzi wynalazki i innowacyjne rozwiązania z kilkunastu krajów świata. Wynalazki prezentowane na targach zgłaszane są do międzynarodowego konkursu „BRUSSELS EUREKA”. W ramach konkursu wynalazki poddawane są ocenie jury targów reprezentowane przez ponad 80-osobowy zespół ekspertów z Belgii i krajów uczestniczących w targach. Wyróżnione wynalazki otrzymują następujące medale: Grand Prix, Złoty ze specjalnym wyróżnieniem jury, Złoty, Srebrny, Brązowy.
Podczas tegorocznych targów projekt Instytutu Badawczego Dróg i Mostów „Aktywne Inteligentne Bariery Drogowe i Mostowe” odniósł wielki sukces. Został nagrodzony Złotym Medalem z wyróżnieniem.
Uhonorowała go również Wice Premier Belgii, Minister Zatrudnienia i Równych Szans – Joëlle Milquet oraz Organizacja Europejskich i Francuskich Wynalazców.
Autorami wynalazku są: Tomasz Kula, Tadeusz Dzienis, Michał Karkowski, Ewa Wicher i Dawid Kucharski.
Aktywna Inteligentna Bariera Drogowa i Mostowa jest unikalną na skalę światową konstrukcją, przeznaczoną do powstrzymywania oraz ukierunkowania źle skierowanego pojazdu z zachowaniem bezpieczeństwa osób znajdujących się w pojeździe oraz innych użytkowników dróg.
Wyposażona jest w układy elektroniczne oraz nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. W przeciwieństwie do stosowanych aktualnie ochronnych systemów pasywnych, w sposób inteligentny, aktywnie dostosowuje poziom absorpcji energii uderzenia do pojazdów o rożnej masie (samochód osobowy, autobus, samochód ciężarowy). Skutecznie powstrzyma zarówno autobus o masie 13 t, jadący z prędkością 70 km/h, jak i auto o masie 900 kg, poruszające się z prędkością 100 km/h.
Dzięki opracowaniu systemu wykrywania siły uderzenia, wyzwalającego odpowiednią reakcję bariery, zmniejszają się negatywne skutki zderzenia pojazdu i ciężkość obrażeń uczestników kolizji.
Ta unikalna konstrukcja charakteryzuje się o 30 % do 40 % niższymi wskaźnikami bezpieczeństwa (ASI oraz THIV) niż klasyczne bariery stalowe.
Poprzez zastosowanie w aktywnej inteligentnej barierze drogowej systemu automatycznej informacji o zdarzeniu, skróceniu ulega czas reakcji służb ratowniczych na wypadek, a tym samym zwiększają się szanse na uratowanie jego ofiar.

(Źródło: IBDIM)