Cała treść

Nowoczesna sieć tramwajowa w Olsztynie

W Olsztynie powstaje linia tramwajowa, której budowę współfinansuje Program Rozwój Polski Wschodniej. Zanim jednak tramwaj zabierze pasażerów, trzeba wybudować tory, kupić nowe pojazdy, wdrożyć inteligentne sterowanie ruchem. 27 czerwca 2011 roku prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podpisał umowę z wykonawcą olsztyńskiej sieci tramwajowej – hiszpańskim koncernem budowlanym FCC Construcción. Od tamtej pory w Olsztynie wiele się zmieniło.

Przygotowane grunty, tramwaje i buspasy
Na ponad 11-kilometrowym przyszłym torowisku tramwajowym geodeci i geolodzy przygotowali grunty. Całą trasę objęły projekty budowlane. Do końca marca 2013 roku potrwa ich uzgadnianie z drogowcami i innymi instytucjami.
W 2012 roku Olsztyn zdecydował też, jakimi tramwajami pojadą mieszkańcy. 15 nowoczesnych tramwajów dostarczy polska firma Solaris, która wyprodukowała już tramwaje dla Poznania, Jeny i Brunszwiku. Nowe pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, dwukierunkowe, a także wyposażone w wi-fi. Mieszkańcy w głosowaniach internetowych wybrali sposób malowania tramwajów i model siedzeń.

Solaris Tramino – wizualizacja
Na przełomie listopada i grudnia 2012 r. na poszerzonych ulicach Olsztyna otwarto buspasy. Do wiosny potrwają prace wykończeniowe.

Budowa torów trwa
Także budowa sieci tramwajowej już się zaczęła. Na blisko 700-metrowym odcinku wzdłuż ulicy Płoskiego na Jarotach robotnicy od 12 września 2012 r. przygotowują przyszłe torowisko. Widać już fundamenty pod słupy trakcyjne i izolację pod przyszłe tory. Wiosną 2013 roku budowa sieci tramwajowej ruszy pełną parą i olsztyńskie tramwaje nabiorą realnych, widocznych dla mieszkańców kształtów. Wzdłuż olsztyńskich ulic zostaną położone pierwsze tory, a przy Kołobrzeskiej zacznie powstawać zajezdnia dla pociągów.

Sterowanie ruchem i e-bilety
W 2013 rozpoczną się też prace przy systemie inteligentnego sterowania ruchem. Zarząd Komunikacji Miejskiej ustali, jak powinna wyglądać sieć transportu publicznego po uruchomieniu tramwajów.
Projekt “Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie” to nie tylko tramwaje. Dzięki niemu olsztynianie będą mogli korzystać z e-biletów i kupować bilety w automatach, mieszkańcy Jarot będą cieszyli się nowymi chodnikami i drogami dla rowerów, a część skrzyżowań w Olsztynie zostanie wyposażona w inteligentny system zarządzania ruchem.
Jednocześnie miasto promuje wśród mieszkańców komunikację miejską. Na osiedlu Kormoran powstanie plac zabaw z zabawkami komunikacyjnymi.
Całkowita wartość projektu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie” to niemal 500 mln zł, dofinansowanie z Programu Rozwój Polski Wschodniej wynosi ponad 350 mln zł.

(Źródło: MRR)