Lublin rozstrzygnął przetarg na 38 trolejbusów z dodatkowym napędem. To kolejne pojazdy, które miasto kupuje dzięki Funduszom Europejskim. Nowych autobusów i trolejbusów będzie dwieście. Komunikacja miejska zmienia się także dzięki dynamicznej informacji pasażerskiej i budowie trakcji trolejbusowych.
Lublin to jedno z trzech polskich miast – obok Gdyni i Tych – po którym jeżdżą trolejbusy. W ostatnich latach miasto kupuje nowe pojazdy. 30 z nich pojawiło się w mieście w ramach projektu „Modernizacja podstacji zasilających trakcję oraz wymiana taboru trolejbusowego”. Finansował go Regionalny Program Województwa Lubelskiego.
Kolejne 70 trolejbusów z dodatkowym napędem dofinansuje Program Rozwój Polski Wschodniej. 20 lutego 2013 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie rozstrzygnął przetarg na 38 pojazdów – dostarczy je konsorcjum firm Ursus i Bogdan Motors. Niskodłogowe, 12-metrowe trolejbusy z klimatyzacją i systemem monitorowania będą kosztować 64,9 mln zł. ‘’Umowę planujemy podpisać w połowie kwietnia’’ – informuje Justyna Góźdź z ZTM w Lublinie.
Trolejbusy kupione z Programu Rozwój Polski Wschodniej będą miały dodatkowy napęd. Umożliwi on poruszanie się także na odcinkach bez trakcji. Pierwsze z nich przyjadą do Lublina jesienią 2013 r., ostatnie w 2015 roku.
Nowe trolejbusy i autobusy
Lublin kupuje też nowe autobusy. Będzie ich setka. Większość, 90 sztuk, już jeździ po ulicach. Są to 12-metrowe lub przegubowe autosany i mercedesy, a także miniautobusy. Pozostałe autobusy zjawią się w Lublinie jeszcze w tym roku.
66 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej
W Lublinie działają już elektroniczne tablice, które wyświetlają rzeczywisty czas oczekiwania. System działa dzięki temu, że autobusy lubelskiego MPK są wyposażone w urządzenia GPS. Jak informuje Zarząd Transportu Publicznego, pojazdy innych miejskich przewoźników również doposażono w urządzenia geolokacyjne. Na przełomie lutego i marca one też zostaną zintegrowane z systemem, dzięki któremu pasażerowie dostaną informacje o czasie oczekiwania. – Tablice są współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego i z Programu Rozwój Polski Wschodniej – informuje Justyna Góźdź.
Dzięki Programowi Rozwój Polski Wschodniej do końca 2015 roku w mieście powstanie 26 kilometrów nowych trakcji. Gotowe są już trakcje przy ulicy Wileńskiej i Głębokiej. To półtora kilometra. Powstaną też nowe trasy oraz trolejbusowa zajezdnia.
Projekt „Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego w Lublinie”, współfinansowany z programu Rozwój Polski Wschodniej, będzie kosztował prawie 520 mln złotych. Dofinansowanie wynosi ponad 340 mln zł.
(Źródło: MRR)