Cała treść

Jastrzębie Zdrój stawia na nowoczesny i efektywny transport publiczny

Z Krzysztofem Baradziejem – zastępcą prezydenta miasta Jastrzębie-Zdrój rozmawiamy o wdrażanych w mieście innowacyjnych systemach informatycznych, a także ich wpływie na zmianę oblicza transportu publicznego.

Paulina Modelewska: Jakie były przesłanki stworzenia projektu pn. „Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi”?

Krzysztof Baradziej: Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zrzesza 11 gmin. Są to: Jastrzębie-Zdrój, Żory, Pawłowice, Mszana, Czerwionka-Leszczyny, Suszec, Rydułtowy, Świerklany, Marklowice, Pszów i Radlin. MZK rozwija się dynamicznie, komunikacja organizowana jest zgodnie z potrzebami mieszkańców, natomiast to czego brakuje, to nowoczesnych systemów biletowych i informacji pasażerskiej na terenie działania Związku. Chcąc to zmienić, przystąpiliśmy do realizacji projektu.

Paulina Modelewska: Jakie są założenia projektu, jakie korzyści z jego wdrożenia będzie odnosić Komunikacja Miejska, a jakie mieszkańcy miasta?

Krzysztof Baradziej: Przede wszystkim bilet papierowy zostanie zastąpiony biletem elektronicznym. Wzrośnie też jakoś usług przewozowych, bo pasażerowie będą mieli informację o oczekiwanym czasie przyjazdu autobusu, trasach objazdu, korkach, itp. Poza tym poprawi się bezpieczeństwo pasażerów, a korzyścią dla Związku będzie uszczelnienie systemu sprzedaży.

Paulina Modelewska: Czy system biletu elektronicznego oraz system zdalnie sterowanych tablic informacyjnych, to jedyne działania podjęte w ramachprojektu?

Krzysztof Baradziej: Bardzo ważnym elementem będzie również zwiększenie poczucia bezpieczeństwa pasażerów. Temu służyć ma monitoring w autobusach oraz przycisk alarmowy powiadamiający służby miejskie o zagrożeniu. Z kolei punktualność przewoźników poprawić ma system zarządzania ruchem.

Paulina Modelewska: Na jakim etapie znajduje się aktualnie projekt i kiedy planuje się jego wdrożenie?

Krzysztof Baradziej: Podpisaliśmy już umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i czekamy na akceptację zaproponowanych zmian do aplikacji. Kończymy też prace nad specyfikacją istotnych warunków zamówienia dla całości systemu.

Paulina Modelewska: Czy umiejętne wykorzystanie tak dużej liczby danych zebranych z systemu może stanowić wyzwanie dla zarządzających komunikacją miejską?

Krzysztof Baradziej: Takim wyzwaniem będzie chociażby system zarządzania ruchem. Osoba w dyspozytorni będzie miała podgląd z kamer, informacje z GPS, co pozwoli na sterowanie ruchem, ale tego wszystkiego trzeba się będzie nauczyć.

Paulina Modelewska: Czy w przyszłości przewidziane jest rozszerzenie systemu np. o dodatkowe funkcje lub pojazdy?

Krzysztof Baradziej: Tak. Chcielibyśmy wprowadzić tablice informacji pasażerskiej oraz dodatkowe punkty sprzedaży e-biletów.

Paulina Modelewska: Jak wyglądają koszty budowy tego sytemu, czy korzystacie Państwo z dofinansowania UE?

Krzysztof Baradziej: Całkowity koszt projektu wynosi ponad 14,5 mln zł, wkład własny to ponad 4,5 mln zł, natomiast resztę środków pozyskaliśmy z Unii Europejskiej.

Paulina Modelewska: Jakich rad udzielilibyście  Państwo innym samorządowcom, którzy chcieliby wdrożyć podobny system w swoim mieście?

Krzysztof Baradziej: Sami dopiero wdrażamy projekt, więc nie możemy jeszcze podzielić się doświadczeniami, ale na pewno należy konsekwentnie dążyć do celu. Nasze ponad dwuletnie starania dopiero teraz owocują realizacją projektu.

Paulina Modelewska: Dziękujemy za rozmowę i życzymy powodzenia w dalszej realizacji projektu.

O autorze:

Krzysztof Baradziej – zastępca prezydenta miasta Jastrzębie-Zdrój, przewodniczący zarządu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego.

O Międzygminnym Związku Komunikacyjnym

MZK jest dynamicznie rozwijającą się organizacją. Zapewnia integrację w zakresie zarządzania komunikacją miejską na obszarze gmin zrzeszonych w Związku. Komunikacja organizowana jest zgodnie z potrzebami gmin, uwzględniając zapotrzebowanie społeczności lokalnej i wzrost wykorzystania środków finansowych. Na chwilę obecną Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zrzesza 11 gmin: Jastrzębie Zdrój, Żory, Pawłowice,  Mszana, Czerwonka-Leszczyny, Suszec, Rydułtowy, Świerklany, Marklowice, Pszów, Radlin.