Krosno Odrzańskie – jedyna gmina z Polski pośród takich miast, jak Budapeszt, Sofia czy Zagrzeb. Europejski finał kampanii Tygodnia Zrównoważonego Transportu pokazał, że nie wielkość, nie olbrzymi budżet, a zaangażowanie mieszkańców ma największe znaczenie.W dniach 6-7 marca w Brukseli odbyło się podsumowanie konkursu na najlepszą kampanię przeprowadzoną na Starym Kontynencie w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (European Mobility Week 2012). Wśród 10 finalistów znalazło się także Krosno Odrzańskie, które jako jedyne reprezentowało Polskę. Organizatorem akcji była Komisja Europejska, przy wsparciu narodowych koordynatorów będących przedstawicielami poszczególnych Ministerstw Ochrony Środowiska.
Celem kampanii była promocja zrównoważonego transportu oraz zachęcenie mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń poprzez rezygnację z korzystania z samochodów osobowych na krótkich dystansach na rzecz alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania. Hasło przewodnie tegorocznej edycji polskiej kampanii brzmiało: „Zostań ekojeźdźcem – zaoszczędź na paliwie nawet 1000 zł rocznie”.
W całej Europie ponad dwa tysiące miast włączyło się w tę akcję. Każdy, ekologiczny sposób na przemieszczanie się był i jest mile widziany. Zadaniem urzędów, instytucji, organizacji pozarządowych i firm prywatnych było przygotowanie propozycji dla mieszkańców, które miały podnieść świadomość konsekwencji nadmiernego użytkowania samochodów. Po sukcesie, jakim było drugie miejsce w Polsce, działania Gminy Krosno Odrzańskie w tym zakresie doceniła także Komisja Europejska. Gratulacje w Brukseli odbierali Zastępca Burmistrza Grzegorz Garczyński oraz Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju Gospodarczego Anna Januszkiewicz, którzy poprowadzili także sesję plenarną na temat skuteczności i efektywności niskobudżetowych kampanii społecznych. Ceremonię wręczenia nagród poprzedziły bowiem warsztaty, które były doskonałą okazją do wymiany doświadczeń zdobytych podczas organizacji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
Uczestnicy warsztatów z niedowierzaniem przyjęli informację, że kampania w Krośnie Odrzańskim pochłonęła jedynie równowartość 1000 euro. Nie kryli uznania zarówno dla organizatorów, jak i dla mieszkańców, którzy wspólnymi siłami stworzyli szereg atrakcji angażując w nie całe pokolenia. Peter Stealnes – Przewodniczący Komisji Konkursowej podkreślał, że jury urzekły przede wszystkim radość i entuzjazm, jakie emanowały z przesłanego filmu oraz cały wachlarz przeprowadzonych przedsięwzięć ekologicznych. Podkreślił także, że ma nadzieję, że Krosno Odrzańskie stanie się swoistym ambasadorem akcji Mobility Week w Polsce, dzięki czemu, w przyszłym roku nasz kraj będzie reprezentowany przez więcej samorządów.
W podobnym tonie wypowiadała się Aleksandra Mrowińska z Ministerstwa Środowiska – Koordynatorka kampanii ETZT w Polsce, która nie kryła dumy, iż w końcu, po kilkuletniej przerwie, polskie miasto ponownie znalazło się w gronie finalistów. Dodała także, że sukces Krosna Odrzańskiego jest jednocześnie elementem budowania pozytywnego wizerunku naszego kraju, jako miejsca, w którym dba się o ekologię.
Ceremonia wręczenia nagród odbyła się w brukselskim teatrze Vaudeville, znajdującym się w słynnej Galerii św. Huberta. Rangę uroczystości podkreślał fakt obecności Komisarza ds. Ochrony Środowiska Janeza Potocnik`a oraz Komisarza ds. Transportu Siima Kallasa. Przedstawiciele Komisji Europejskiej pochwalili pracę miast i obywateli, podkreślając, że „jeśli wszyscy spróbujemy zrobić małe kroki na drodze wiodącej ku poprawie warunków środowiska, okaże się, że razem uczyniliśmy wielki krok naprzód”.
Zwycięzcą konkursu European Mobility Week 2012 został Zagrzeb, gdzie w ramach kampanii m.in. udostępniono 220 km nowych ścieżek rowerowych, dostosowano transport publiczny do potrzeb osób niepełnosprawnych, a po ulicach jeździły zabytkowe tramwaje. Wyróżnienia przyznano szwedzkim miastom Gävle i Őstersund.
(Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego)