Cała treść

W Radomiu ruszył przetarg na wdrożenie karty miejskiej i systemu informacji pasażerskiej

W przedświąteczny czwartek  w Radomiu ruszył przetarg na wdrożenie karty miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na sfinansowanie tego zamówienia  miasto zarezerwowało 8 milionów 900 tysięcy złotych.
Oferty będą oceniane nie tylko pod kątem ceny, za którą oferent może uzyskać maksymalnie 90 punktów, ale też okresu gwarancji jakości i rękojmi za wady na przedmiot zamówienia. Wybrany wykonawca będzie miał 500 dni od daty podpisania umowy na wdrożenie projektu.
Karta miejska to w dużym skrócie elektroniczny system przepływu danych oraz środków finansowych, który umożliwi pobieranie opłat za jazdę autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. W początkowym okresie Radomska Karta Miejska będzie służyła jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Kartą będzie można posługiwać się też jako elektroniczną portmonetką i płacić za pojedyncze przejazdy autobusami. Nieco później planowane jest rozszerzenie funkcjonalność karty i kodowanie na niej dodatkowych usług. Karta miejska mogłaby między innymi zastępować bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, legitymacje szkolne, studenckie, karty biblioteczne, bilety wstępu na baseny Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji i tym podobne. Miasto przewiduje również nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz z warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. A to oznacza, że mieszkańcy Radomia posiadający kartę miejską mogliby w przyszłości zakodować na niej bilety obowiązujące w komunikacji stołecznej. Karta miejska dostarczy miastu wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co pozwoliłoby na optymalizację usług przewozowych.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie informował oczekujących na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, przebiegu tras lub zmianach w rozkładach. Na 44 najważniejszych przystankach autobusowych zostaną zamontowane na słupach dwustronne tablice świetlne. Radom będzie pierwszym miastem w Polsce, jakie wdroży taki system aż na tak dużą skalę. W innych miastach korzystających z podobnych rozwiązań tablic jest mniej. Tablice radomskiego systemu zostaną wykonane w technologii LED. Na czarnym tle mają być wyświetlane duże, jaskrawe napisy. Osoby starsze lub niedowidzące nie będą mieć kłopotów z odczytaniem komunikatów. Będą one wyświetlane w pięciu albo w ośmiu wierszach, zaś wysokość każdego z nich będzie wynosiła pięć centymetrów. Jasność świecenia diod LED będzie automatycznie dostosowywana do pory dnia: nocą diody będą świeciły słabiej, a w ciągu dnia silniej. Mniejsze tablice LED pojawią się w autobusach – wraz z systemem zapowiedzi przystanków (zastąpią obecne tablice trasowe).
Zamawiany przez Radom system karty miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej powinny mieć budowę modułową. Miastu zależy na możliwości rozbudowy infrastruktury – na przykład na instalacji dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów lub uruchomieniu w przyszłości nowych punktów do wydawania i ładowania kart elektronicznych. Dostarczone oprogramowanie musi zagwarantować obsługę systemu przy ewentualnym przejściu ze złotych na euro.

(Źródło: Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu)