Cała treść

Symbol zmian na kolei – nowoczesny pociąg Intercity

‘’Prezentowany dziś pociąg to powód do dumy oraz symbol zmian w Grupie PKP’’ – mówił Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak podczas wczorajszej prezentacji  wyglądu i kolorystyki składów zespołowych klasy Premium. Minister podkreślił, że zmiany na polskiej kolei dokonują się w czterech obszarach: satysfakcji pasażerów, bezpieczeństwa, inwestycji i budowania nowoczesnej korporacji.
‘’Będą to pociągi komfortowe, bezpieczne, z bezprzewodowym internetem, a dzięki elastycznemu systemowi sprzedaży biletów dostępne na każdą kieszeń’’ – podkreślił Minister Sławomir Nowak. ‘’Bilet kupowany z wyprzedzeniem nie powinien być droższy niż bilety sprzedawane obecnie przez przewoźnika’’ – zaznaczył szef resortu. Stwierdził, że Grupa PKP to największy inwestor. ‘’Do 2015 r. na inwestycje liniowe i taborowe wydamy ok. 30 mld zł, z czego ponad 4 mld na tabor. Zmodernizowane będzie ponad 60 procent taboru PKP Intercity. Dzięki inwestycjom w 2014 r. trasę Warszawa – Gdańsk pokonamy w czasie 2 godzin 45 minut, w Warszawa – Katowice/Kraków w 2 godz. 15 minut. Po zabudowie systemu sterowania ruchem czasy przejazdu jeszcze zostaną skrócone’’ – powiedział Minister Sławomir Nowak.
Podczas konferencji zaprezentowano zdjęcia i wizualizacje pociągów w srebrno-błękitnych barwach, które będą jeździły w kategorii ExpressInterCity Premium. ‘’Pierwszy pociąg Pendolino przyjedzie na testy do Polski w sierpniu br. Będą to najnowocześniejsze i najszybsze pociągi w naszym kraju’’ – stwierdził Minister Sławomir Nowak. Obecny na prezentacji wiceminister Andrzej Massel podkreślił, że najwcześniej z prędkością 200 km/h pociągi pojadą Centralną Magistralą Kolejową na odcinku Olszanowice – Zawiercie.
Jak poinformował prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski długość pociągu to ponad 187 metrów. W skład kategorii Express InterCity Premium wejdą siedmioczłonowe pociągi wyposażone we własny, rozproszony napęd.  Oznacza to, że w składzie nie ma lokomotywy, a za napęd odpowiadają silniki rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu. Długość pociągu wyniesie 187,4 m, a maksymalna prędkość eksploatacyjna 250km/h. Kategoria EIC Premium będzie oferować dwie klasy: pierwszą (z częścią biznes) oraz drugą. Na pokładzie będą łącznie 402 miejsca – 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach będą rozkładane, a każde z miejsc będzie wyposażone w indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostaną umieszczone stelaże na bagaże. Pociąg będzie wyposażony w wieszaki na rowery.
Nowoczesny tabor będzie oferował wysoki komfort podróży osobom o ograniczonej mobilności ruchowej. Dodatkowo w nowej kategorii pociągów zapewniono ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach zostaną oznaczone alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach będą podawane przez system nagłośnieniowy.
Nowe rozwiązania, takie jak izolacja dźwiękowa podwozia oraz amortyzatory drgań, pozwolą zredukować poziom hałasu wewnątrz pociągu. Dodatkowo specjalna konstrukcja dachu ograniczy dźwięki docierające do wnętrza przez sufit.
Pociąg został zaprojektowany tak, by zapewnić podróżnym wysoki poziom bezpieczeństwa. Aerodynamiczny „nos” będzie wyposażony w specjalnie elementy, które pochłaniają energię uderzenia w razie kolizji. W pociągu zostanie zamontowany system kamer podłączony do cyfrowych rejestratorów wideo. Ekran, umieszczony w przedziale kierownika pociągu, umożliwi członkom personelu podgląd obrazu z kamer i ułatwi natychmiastową interwencję. W wagonach będą zainstalowane interkomy alarmowe do powiadamiania i wzywania drużyny konduktorskiej.
Nowe pociągi połączą północ z południem Polski, kursując między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem i Katowicami. Czas przejazdu wyniesie około 5 godzin. Dodatkowo PKP Intercity planuje uruchomienie połączeń do Wrocławia, Rzeszowa i Bielska-Białej.
Na poprawę komfortu podróży wpłynie również skrócenie czasów przejazdu, możliwe dzięki postępowi prac modernizacyjnych na głównych szlakach kolejowych.
W maju 2011 r. PKP Intercity oraz Alstom podpisały umowę na dostawę 20 składów zespołowych, budowę zaplecza technicznego na warszawskim Grochowie oraz utrzymanie techniczne pociągów przez około 17 lat. Wartość samych składów to 400 mln euro. W styczniu 2013 r. nastąpiło wmurowanie kamienia węgielnego pod Centrum Serwisowe dla składów kategorii EIC Premium. Zakończenie budowy planowane jest na grudzień tego roku.
PKP Intercity realizuje projekty taborowe na kwotę 4,1 mld zł. Strategia taborowa do 2015 r. zakłada, że do dyspozycji przewoźnika będzie: 1700 wagonów, 300 wagonów specjalizowanych, 200 lokomotyw do 120 km/h, 50 lokomotyw manewrowych, 70 lokomotyw na 160/200 km/h, 20 składów zespołowych oraz
20 nowoczesnych EZT.

(Źródło: MTBiGM)