Rozwój ekonomiczny w krajach Europy środkowo-wschodniej przyniósł ogromny wzrost liczby pojazdów na drogach w regionie. Tylko w Polsce w ciągu ostatniej dekady ich liczba podwoiła się i według danych GUS wynosi już około 26 milionów. Niestety mimo wielu inwestycji w system transportowy, z perspektywy kierowcy, dla którego oczekiwanie w kilkunastominutowym korku wydaje się wiecznością, sytuacja nie ulega poprawie. Winni: zła sygnalizacja, zła droga, zły zarząd dróg…
W rzeczywistości to brak lub niepełna informacja jest często jednym z głównych winnych tej sytuacji. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacja o utrudnieniach na drodze może zostać dostarczona do kierowcy na każdym etapie podróży: począwszy od etapu planowania i wyboru środka transportu, przez wybór trasy, po informację przekazywaną w czasie rzeczywistym już na trasie. Dzięki tej wiedzy, jeszcze przed podróżą możemy zdecydować się na wybór optymalnego środka transportu lub zmienić godzinę podróży, a w przypadku nagłych zdarzeń na trasie np. zatoru spowodowanego wypadkiem, spokojnie poinformować osoby, które nas oczekują o przewidywanym opóźnieniu.
Wiedza dostarczona kierowcy przyczynia się do zwiększenia efektywności całego systemu transportowego oraz poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego. Informacja o utrudnieniach w ruchu może być udostępniana za pomocą różnych środków przekazu: Internetu, aplikacji mobilnych, urządzeń nawigacyjnych pobierających dane o ruchu przez sieć komórkową lub wyposażonych system RDS-TMC, a także znaków zmiennej treści. Warto tutaj wspomnieć, że wdrażanie i stosowanie usług informacyjnych dotyczących ruchu i podróży jest jednym z istotnych punktów dyrektywy PE 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych.
Kluczowym pytaniem jest: skąd wziąć dane o korkach w czasie rzeczywistym? Tradycyjnie takie dane pozyskiwane są z różnego rodzaju stacjonarnych czujników ruchu jak pętle indukcyjne czy kamery. W praktyce jednak infrastruktura pomiarowa pokrywa jedynie małą część sieci transportowej, a jej instalacja jest ekonomicznie uzasadniona tylko w kluczowych miejscach. Idealnym uzupełnieniem tych rozwiązań, pozwalającym znacznie rozszerzyć zasięg systemu bez konieczności ponoszenia dużych inwestycji w infrastrukturę, są dane generowane w technologii Floating Car Data (FCD).
Technologia FCD polega na monitorowaniu w czasie rzeczywistym anonimowych śladów GPS z dziesiątek tysięcy pojazdów. Na tej podstawie wykorzystując zaawansowane algorytmy obliczane jest zachowanie się całego strumienia ruchu. Dane te pozwalają określić prędkość i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Cechy te sprawiają, że uzupełnienie systemów ITS danymi FCD zostało uwzględnione jako jeden z 12 wniosków płynących z Polskiego Kongresu ITS 2013.
Jako podatnicy wszyscy jesteśmy obciążani kosztami rozbudowy i utrzymania infrastruktury. Podwójnie istotne jest zatem aby środki publiczne wydatkowane w tym sektorze były racjonalnie gospodarowane. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań takich jak technologia FCD podnosi efektywność, redukuje negatywny wpływ na środowisko, zwiększa zasięg oraz obniża koszty systemu. Dane uzyskane dzięki technologii FCD, takie jak informacja o czasie podróży (opóźnieniach), mogą być łatwo udostępniane kierowcom. Kierowcom, dla których kluczowe pozostają czas i koszt podróży. Warto zatem inwestować w wiedzę. Również tą o korkach.
Cała treść
Co wiemy o korkach?
Podobne teksty
Podsumowanie 11. POLSKIEGO KONGRESU ITS
W dniach 22-23 maja 2018 r. w Warszawie odbyła się XI edycja Polskiego Kongresu ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych). W imprezie, zorganizowanej przez Stowarzyszenie ITS POLSKA wzięło udział ponad 250 osób z firm związanych z ITS, organów rządowych, samorządowych, uczelni technicznych i prasy branżowej. Wśród uczestników Kongresu ponad 70 % stanowili reprezentanci sektora samorządowego. Program – zobacz […]
Wyniki IX edycji konkursu LIDER ITS 2018
W imieniu ITS POLSKA oraz redakcji portalu www.Przegląd-ITS.pl organizatorów konkursu LIDER ITS informujemy o wynikach oceny wniosków nadesłanych przez agendy rządowe i samorządy, uczelnie, dyplomantów, jednostki naukowo-badawcze i projektowe, stowarzyszenia oraz producentów i usługodawców rozwiązań. Fotorelacja – zobacz Głównym celem konkursu LIDER ITS jest promowanie przedsięwzięć służących rozwojowi przyjaznych technologii Inteligentnych Systemów Transportowych w Polsce, […]
IT-TRANS nadal na kursie rosnącym
6. edycja targów IT-TRANS była jeszcze większa i miała jeszcze bardziej międzynarodowy charakter niż poprzednia. Rosnące znaczenie rozwiązań informatycznych dla transportu publicznego znajduje swoje odzwierciedlenie w liczbie gości targowych; w dniach od 6-tego do 8-mego marca 2018 do Karlsruhe przybyło 6.000 ekspertów z kraju i zagranicy (2016: 5.000), aby dyskutować o przyszłej wizji transportu […]
Technologie ITS na pokładach pojazdów – relacja z seminarium
Blisko 50 osób (reprezentantów instytucji rządowych i jednostek samorządowych, w tym: Ministerstw, GDDKiA, Inspektoratów Transportu Drogowego, Zarządów Dróg Miejskich, Powiatowych, Wojewódzkich, Urzędów Miast, Województw, Powiatów, operatorów transportu publicznego itp. oraz przedstawicieli sektora usług, organizacji, uczelni, instytutów badawczych oraz prasy.) uczestniczyło w seminarium „Technologie ITS na pokładach pojazdów”, które odbyło się 23 listopada br. w Warszawie. […]
„Rozbudowa istniejących systemów ITS – nowe możliwości funkcjonalne dzięki rozwojowi technologii” – relacja z seminarium
Blisko 70 osób (reprezentantów instytucji rządowych, jednostek samorządowych w tym miejskich, zarządców dróg oraz przedstawicieli sektora usług, organizacji, uczelni, instytutów badawczych, a także prasy) uczestniczyło w seminarium: „Rozbudowa istniejących systemów ITS – nowe możliwości funkcjonalne dzięki rozwojowi technologii”, które odbyło się 26 września br. w Warszawie. Organizatorem wydarzenia było Stowarzyszenie Inteligentne Systemy Transportowe ITS POLSKA. […]