Cała treść

Podsumowanie Funduszu Spójności

W grudniu 2012 r. upłynął termin kwalifikowalności wydatków dla dwóch ostatnich projektów Funduszu Spójności. Do końca czerwca 2013 r. do Komisji Europejskiej zostały wysłane wszystkie wnioski o płatność końcową. Wg stanu na koniec października br., KE wypłaciła płatność końcową dla 51 projektów. 78 Raportów Końcowych czeka jeszcze na akceptację KE. Do przekazania został 1 raport.
”Komitet Monitorujący wypełnił swoje statutowe obowiązki i może zakończyć działalność” – poinformował wiceminister Adam Zdziebło, dziękując przy tym wszystkim instytucjom zaangażowanym w realizację Strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
Zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Programów Infrastrukturalnych Gabriela Popowicz przypomniała, że Polska jest drugim pod względem absorpcji środków i liczby projektów realizowanych z Funduszu Spójności państwem w UE. Na pierwszym miejscu znajduje się Hiszpania.
Efekty Funduszu Spójności
W sektorze transportu zrealizowano 23 projekty inwestycyjne, oraz 15 projektów pomocy technicznej. W skład projektów inwestycyjnych weszło 8 projektów kolejowych oraz 15 projektów drogowych.
Dzięki środkom z Funduszu Spójności wybudowano lub zmodernizowano m.in.:

  • 789 km dróg i autostrad,
  • 721 km torów kolejowych,
  • 124 przejazdy kolejowe.

W wyniku realizacji projektów pomocy technicznej powstała również wysokiej jakości dokumentacja projektowa, która służy obecnie przy budowie bądź modernizacji wielu odcinków dróg i linii kolejowych.
Fundusz Spójności wspiera największe inwestycje infrastrukturalne w dziedzinie transportu i ochrony środowiska o wartości od kilkunastu do kilkuset milionów euro. Są to inwestycje publiczne realizowane w największych miastach Polski oraz na głównych szlakach komunikacyjnych na terenie całego kraju.
Łączna wartość środków Funduszu Spójności (wraz z ISPA) przyznanych Polsce na lata 2000-2006 to prawie 5,5 mld euro.

(Źródło: MRR)