Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach zakończyło wdrażanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, z którego podróżujący miejskimi autobusami mogą korzystać już od 20 listopada 2013 r.
Po raz pierwszy pasażer będzie miał bezpośrednią i aktualną informację o tym, czy dany autobus już odjechał lub jest opóźniony – i to nie podczas oczekiwania na przystanku, tylko w domu, pracy, na spotkaniu, czy na zakupach, itd.Wystarczy do tego telefon komórkowy. To także znakomite narzędzie do zarządzania flotą autobusów. System pomaga dyspozytorowi nadzorować ruch pojazdów, dostarcza danych o aktualnej sytuacji na drodze, uwzględniając opóźnienia, awarie, objazdy.
Z systemu będzie można skorzystać na trzy sposoby – poprzez:
- stronę www.tychy.kiedyprzyjedzie.pl;
- serwis mobilny na urządzeniu przenośnym (np. telefon komórkowy lub tablet);
- serwis sms (wysyłanie sms pod wskazany numer).
Pasażer zainteresowanym korzystaniem z systemu za pomocą strony internetowej, w oknie wyszukiwania w panelu głównym musi wpisać nazwę przystanku lub jego numer (te dane będą zamieszczone na portalach internetowych przewoźnika i organizatora.
Prognozy odjazdów są dostępne po wciśnięciu przycisku „Pokaż odjazdy”. Ikona autobusu widniejąca w kolumnie „Odjazd” mówi nam o której autobus pojawi się na danym przystanku (dane te są co kilkanaście sekund aktualizowane).
W kolejnej z zakładek umieszczono rozkład jazdy zaprojektowany przez organizatora komunikacji zbiorowej. Po kliknięciu w wybraną godzinę odjazdu pasażer ma możliwość podejrzenia dokładnego przebiegu każdego z kursów.
Jeśli pasażer uruchomi stronę www.tychy.kiedyprzyjedzie.pl na urządzeniu przenośnym (np. telefonie komórkowym lub tablecie) zostanie automatycznie przekierowany do mobilnej wersji serwisu.
Po wprowadzeniu w wyszukiwarce nazwy lub numeru przystanku ukaże się tabela prognoz odjazdów. Zielone ikony, wyświetlane przy informacji o czasie oczekiwania na przyjazd autobusu, pokazują (po uwzględnieniu ewentualnych opóźnień) o której autobus pojawi się na przystanku.
Uaktualnianie prezentowanych prognoz przyjazdów autobusów dla wybranego przystanku odbywa się automatycznie co 15 sekund (w starszych modelach telefonów może zachodzić konieczność ręcznego odświeżania zawartości strony).
Alternatywnym sposobem korzystania z serwisu jest wysłanie wiadomości SMS o treści: tychy. (np. tychy.2) pod nr tel. 664 070 971 (koszt zgodny z taryfą operatora GSM).
W początkowym okresie działania serwisu (kilka tygodni) promocyjnie koszty sms-ów zwrotnych będzie pokrywać PKM Tychy. Z jednego numeru telefonu można wysłać dziennie 5 zapytań.
Numery przystanków, wskazywane w treści zapytania SMS-owego, są identyczne jak w przypadku serwisu internetowego.
Obecnie monitoringiem są objęte wszystkie linie obsługiwane przez PKM Sp. z o.o. w Tychach. Rozkłady pozostałych przewoźników (np. Tyskich Linii Trolejbusowych) będą dostępne wyłącznie w postaci teoretycznej (bez prognoz przyjazdów).
(Źródło: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Tychach)