Cała treść

Nowy system wykrywający krawędzie jezdni i bariery drogi

Firma Volvo zademonstrowała system wykrywający krawędź drogi lub barierę, zapobiegający wypadnięciu pojazdu z drogi. Gdy system kamer wykryje, że samochód niebezpiecznie zbliżył się do skraju jezdni, układ samoczynnie skieruje samochód na właściwy tor jazdy. System działa w zakresie prędkości 70-200 km/h, a więc takich, podczas których konsekwencje wypadnięcia z drogi mogą być bardzo poważne.
Najnowsze systemy elektroniczne trafią do samochodów wykorzystujących najnowsza platformę podwoziową Volvo – SPA. Pierwszy model zbudowany na tej platformie trafi do sprzedaży na początku 2015 roku. Wszystkie modele wykorzystujące SPA, będą miały zupełnie nową architekturę układów elektronicznych, która umożliwi zastosowanie szeregu technologii bezpieczeństwa. Jedną z nich będzie wykrywanie krawędzi jezdni. Ten i inne systemy elektroniczne będą powiązane zarówno z układem kierowniczym jak i hamulcowym. Coraz więcej systemów będzie mogło korygować tor jazdy i prędkość pojazdu. Samochody oparte na platformie SPA są kolejnym krokiem przybliżający Volvo do osiągnięcia celu 2020. Od tego roku poziom bezpieczeństwa w samochodach Volvo ma być tak wysoki, aby nie ginęli w nich ludzie.
System wykorzystuje kamerę i radar, które śledzą położenie samochodu względem krawędzi jezdni. Układ rozpoznaje bariery energochłonne, białe linie oznaczające krawędź jezdni, a także linię pobocza, nawet gdy to nie wyraźnie oznaczone. W przypadku wykrycia, że samochód wyjeżdża z drogi, system przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym i samoczynnie koryguje tor jazdy. Ta korekta odbywa się w sposób zdecydowany, ale jednak na tyle wyważony, by samochód nie wpadł w poślizg. Układ działa w zakresie prędkości 70-200 km/h jest więc rozwiązaniem zdecydowanie bardziej przydatnym w trasie, niż podczas jazdy miejskiej.

(Źródło: Volvo Auto Polska)