Cała treść

Opolskie w sieci rozwoju korytarza transportowego

Województwo opolskie przystąpiło do nowego Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej CETC-ROUTE 65. Decyzją sejmiku z dnia 26 listopada 2013 roku region został członkiem stowarzyszonym Ugrupowania ze statusem obserwatora. Ale już wcześniej uczestniczył w działaniach przygotowujących tę inicjatywę.
W 2010 roku województwo opolskie przystąpiło do Międzyregionalnego Porozumienia – Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE 65. Osią rozwoju Korytarza jest rzeka Odra wraz z pozostałymi elementami infrastruktury komunikacyjnej biegnącej wzdłuż międzynarodowej drogi E65, która bierze swój początek w Malmo w Szwecji i kończy się w Chania na Krecie w Grecji. Szlak transportowy Korytarza prowadzi nad Adriatyk, do włoskiego regionu Friuli-Venezia Giulia.
Droga ta pełni rolę arterii transportowej przecinającej m.in. III paneuropejski korytarz transportowy oraz łączy Szwecję (Region Skania) z centralną i południową Europą. Na obszarze oddziaływania CECT mieszka ok. 35 mln osób oraz znajdują się ważne, z gospodarczego punktu widzenia, węzły komunikacyjne i szlaki transportowe łączące Europę z państwami Bliskiego Wschodu i Azji Centralnej. Funkcjonują tu różne rodzaje transportu, dzięki czemu oprócz dominującego dziś transportu drogowego, istnieje możliwość stworzenia znaczącego w wymiarze europejskim połączenia morsko-kolejowego pomiędzy Szwecją oraz krajami leżącymi nad Morzem Bałtyckim a regionami leżącymi nad Morzami: Adriatyckim, Czarnym i Egejskim z wykorzystaniem potencjału rzeki Odry oraz trasy kolejowej CE 59 przecinającej województwo opolskie.
Uczestnictwo województwa opolskiego w Porozumieniu Międzyregionalnym na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC) pozwala na szersze kształtowanie polityki oraz zdobywanie funduszy na poprawę infrastruktury technicznej rzeki Odry, która w swoim naturalnym potencjale powinna stanowić oś rozwoju obszarów będących w oddziaływania CETC.
Od 2012 roku Porozumienie zaczęło dążyć do przekształcenia się w Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej, co ostatecznie zostało osiągnięte w dniu 12 grudnia 2013 roku, kiedy podpisano statut i konwencję. Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej jest w Polsce instytucją nową. Do tej pory w Polsce działało (od grudnia 2012 r.) tylko jedno EUWT o nazwie TRITIA, do którego także należy województwo opolskie (a wraz z nim śląskie oraz regiony z Czech i Słowacji).
Nowe EUWT, dotyczące CETC-ROUTE 65, także ma wspierać współpracę transgraniczną i transnarodową. Jego działalność powinna wpłynąć na wzmocnienie spójności ekonomicznej i społecznej regionów, zaangażowanych w jego działalność, a także na rozwój zróżnicowanych, przyjaznych dla środowiska, połączeń transportowych. To także szansa na promocję możliwości transportowych wzdłuż korytarza północ-południe.
W ramach Ugrupowania będą realizowane wspólne projekty oraz programy współpracy terytorialnej, współfinansowane głównie przez UE. Województwo opolskie jako członek stowarzyszony ze statutem obserwatora będzie miało prawo konsultacji problemów oraz zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw. Dla regionu nowe ugrupowanie może stać się narzędziem lobbingu – we władzach krajowych i unijnych – do zapewnienia jak najlepszej dostępności infrastrukturalnej województwa w skali krajowej i europejskiej (chodzi o drogi, koleje i Odrzańską Drogę Wodną).

(Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego)