Cała treść

Rowerowa Łódź

Do końca pierwszego kwartału tego roku ma powstać polityka rowerowa Łodzi – poinformowano radnych z Doraźnej Komisji ds. Transportu Zbiorowego, Inwestycji Drogowych i Organizacji Ruchu Drogowego. Miasto rozważa złożenie aplikacji o pozyskanie środków w wysokości 231 mln zł. Inwestycje miałyby być realizowane przez okres około pięciu lat.
Od czasu podpisania przez Łódź  Karty Brukselskiej, która ma na celu m.in. popularyzację transportu rowerowego i czynienie miast przyjaznymi dla rowerzystów, w Łodzi powstały 22 km nowych ścieżek rowerowych, 19 przejazdów przez newralgiczne skrzyżowania. Już niebawem oddane do użytku będą kolejne drogi – na ulicy Wojska Polskiego i na al. Rydza – Śmigłego. Drogi dla rowerów powstaną przy przebudowie ul. Inflanckiej, oraz na ul. Północnej, a  jeszcze w tym roku mieszkańcy Łodzi będą mogli nowym DDR-em dojechać wzdłuż Zgierskiej na Radogoszcz. Do systemu przejazdów rowerowych miasto chce włączyć specjalnie oznaczone przejazdy przez parki i miejskie tereny zielone.
”Aktualnie w budowie mamy 10 km dróg rowerowych, gotową dokumentację kolejnych 26 km. Myślimy również o włączeniu Łodzi w sieć dróg turystycznych Eurovelo, niedawno zaprezentowany został projekt roweru miejskiego. Projekt zgłoszony  w ramach budżetu obywatelskiego, będzie realizowany w nieco rozszerzonej przez magistrat wersji”  – wyjaśnił wiceprezydent Stępień.
Udogodnienia dla rowerzystów to jednak nie tylko drogi rowerowe. Montowane są także stojaki, na skrzyżowaniach zamocowano automatyczne detektory ruchu, sterujące sygnalizacją świetlną, a także systemy zliczające ruch rowerowy – pomocny m.in. przy weryfikacji zobowiązań Karty Brukselskiej. Pętle indukcyjne już niebawem zaczną działać w miejscach gdzie jest duży ruch rowerzystów – przy Manufakturze i na Śmigłego Rydza. Trwają również prace nad specjalnym dokumentem, określającym rozwój łódzkiej infrastruktury rowerowej.
”Prace nad Strategią Rozwoju Sieci Dróg Rowerowych są bardzo zaawansowane, a z początkiem kwietnia chcemy je opublikować i przedstawić do dyskusji” – zapowiada Bartosz Zimny.
Karta Brukselska zakłada m.in. wzrost  udziału rowerów w transporcie miejskim do 15% do 2020 roku, a także wzrost bezpieczeństwa przy korzystaniu z tego środka transportu. Łódź podpisała ją 2 lata temu – 7 stycznia 2011 r.

(Źródło: Urząd Miasta Łodzi)