Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że nadmierna prędkość jest nadal tolerowanym wykroczeniem drogowym w Polsce. Panująca tolerancja, połączona z przeświadczeniem większości badanych o niskim ryzyku poniesienia kary za jazdę z nadmierną prędkością (w przypadku przekroczenia do 10 km/h przy limicie 50 km/h przekonanych o tym jest aż 74% badanych), są czynnikami sprzyjającymi pojawianiu się niebezpiecznych zachowań prowadzących w efekcie do wypadków drogowych.
Symptomatyczny wydaje się fakt skłonności Polaków do podejmowania ryzykownych decyzji pomimo świadomości ich konsekwencji: 73% z badanych zgodziło się, że wypadek przy prędkości 70km/h będzie miał większe konsekwencje niż przy 60 km/h, ale jednocześnie 53% społeczeństwa akceptuje jazdę z prędkością powyżej limitu o 10 km/h. Oznacza to, że nie brakuje nam wiedzy o prawach fizyki, brakuje za to dobrych nawyków. W tym przypadku dobrym nawykiem wydaje się być zwykłe poszanowanie prawa, czyli jazda zgodnie z panującym limitem prędkości. Jak wskazują doświadczenia państw, które poradziły sobie z problemem nadmiernej prędkości w ruchu drogowym, czynnikiem sukcesu zawsze okazuje się nieuchronność kary za przewinienie. Niestety badania wykonane na zlecenie SKRBRD wykazały, że obecnie o tej – kluczowej dla sprawy – nieuchronności Polacy przekonani są w bardzo niewielkim stopniu.
Dr inż. Joanna Żukowska – Politechnika Gdańska
(Źródło: KRBRD)