Cała treść

Dodatkowe 30 milionów złotych na wrocławski ITS

Ponad sto dodatkowych elektronicznych tablic z informacją pasażerską (DIP) pojawi się na wrocławskich przystankach. Sukcesem zakończyły się negocjacje z organami Komisji Europejskiej dotyczące aneksowania umowy na rozszerzenie zakresu projektu ITS i zmianę wysokości dofinansowania. W ten sposób Wrocław zyskał dodatkowo na rozbudowę systemu około 30 milionów złotych.
Za te pieniądze zostaną sfinansowane trzy zadania inwestycyjne, a także zrefundują one koszty części zadań wykonanych już przy okazji innych inwestycji, które wspierają ITS.
”Przede wszystkim będzie więcej tablic dynamicznej informacji przystankowej. Dobudowane zostanie ok. 15 km kanalizacji teletechnicznej dla zwiększenia stabilności systemu łączności światłowodowej ITS, a także zostaną wybudowane stacje pomiaru hałasu w wybranych lokalizacjach w mieście” – wylicza Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu ITS.
Pełna lista przystanków, na których pojawią się elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, w tej chwili jest tworzona.  Wiadomo już, że pojawią się one m.in. na pl. Grunwaldzkim, Nowym Dworze, przy ul. Grabiszyńskiej, czy Powstańców Śląskich. Ich montaż planowany jest ponadto w Śródmieściu, przy al. Hallera, pl. Nowy Targ i pl. Teatralnym.
Najpewniej pojawią się również przy Hali Stulecia.
W ubiegłą sobotę odbyły się testy całej sfery informatycznej systemu ITS. Polegało to na stopniowym wyłączeniu, a następnie uruchomienie wszystkich podsystemów informatycznych, które są potrzebne do działania ITS.
”Chodziło o to, żeby ustalić prawidłową kolejność wyłączania poszczególnych serwerów i funkcjonalności. Tak rozległy test był przeprowadzany po raz pierwszy i trwał 9 godzin” – mówi Błażej Trzcinowicz.
Nie oznacza to jednak, że zakończyły się już wszystkie odbiory systemu ITS.
Te mają się skończyć do końca I kwartału tego roku. To jednak nie jest równe z zakończeniem prac nad konfiguracją pracy poszczególnych skrzyżowań.
”ITS jest narzędziem umożliwiającym prowadzenie analiz, monitoringu ruchu i zarządzania informacją o ruchu. Podsystem sterowania ruchem, jako część ITS poza możliwością udzielania priorytetowej obsługi transportu publicznego daje możliwości do modyfikowania programów pracy sygnalizacji i to będzie zadaniem na najbliższy czas” – podsumowuje kierownik projektu.

(Źródło: Urząd Miejski Wrocławia)