Cała treść

Kraków walczy o inwestycje transportowe

Trwają konsultacje rządowego projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Swoje uwagi zgłosił Kraków.
Dokument Implementacyjny jest częścią Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Wskazuje on priorytetowe inwestycje w obszarach transportu drogowego, kolejowego, morskiego i śródlądowego (wodnego). Konsultacje w tej sprawie prowadzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Swoje uwagi do rządowego dokumentu zgłosił Kraków. Miastu zależy, by w planach znalazła się budowa północnej obwodnicy Krakowa. W wystąpieniu władz Krakowa można przeczytać, że „za uwzględnieniem tej inwestycji przemawia fakt, że północna obwodnica, wraz z droga ekspresową S7 stanowi dopełnienie tzw. czwartej obwodnicy miasta, co ma niebagatelne znaczenie dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum”.
Stanowisko przesłane do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odnosi się też do projektów kolejowych. „Z punktu widzenia rozwoju aglomeracji krakowskiej bardzo istotne są umieszczone w rządowym projekcie przedsięwzięcia szynowe, wśród których można wymienić prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny – Rudzice z dobudową torów linii aglomeracyjnej Kraków Główny – Bieżanów, czy inne zadania kolejowe łączące Kraków z miastami Małopolski” – czytamy w wystąpieniu. Zdaniem władz Krakowa, wszystkie te inwestycje poprawią warunki ruchu, przyczynią się do rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także poprawią sieć połączeń regionalnych z południem, co jest istotne w kontekście starań Krakowa o organizację Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku. W piśmie do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Kraków wnioskuje jednocześnie, by do Dokumentu Implementacyjnego Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 roku) wpisać łącznicę kolejową Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Takie rozwiązanie zapewni jak największą funkcjonalność systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Władze Krakowa proponują również, by do projektu Dokumentu Implementacyjnego wpisać budowę linii metra w Krakowie na odcinku Wschód-Zachód. Argumentami za realizacją tej inwestycji w perspektywie finansowej 2014 – 2020 są: prognozowana liczba 1,2 mln potencjalnych użytkowników, aktywizacja wschodnich rejonów Krakowa w związku z projektem Kraków – Nowa Huta Przyszłości, czy wreszcie możliwość powiązania metra z Szybką Koleją Aglomeracyjną.
Konsultacje  rządowego projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z pespektywą do 2030 roku) potrwają do wakacji.

(Źródło: Urząd Miasta Krakowa)