Cała treść

Parlament Europejski poparł ratujący życie system e-call w samochodach

Przyrząd automatycznie wykonujący telefon alarmowy do ośrodka ratownictwa, w chwili wypadku samochodowego, od października 2015 roku, będzie obowiązkowo instalowany we wszystkich nowych modelach samochodów osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych, zgodzili się posłowie podczas głosowania wprowadzającego system e-call, w środę. Wypadki samochodowe w UE w 2012 roku, zabrały życie 28 000 ludzi i pozostawiły 1,5 miliona rannych.
“Stworzenie publicznego, działającego na terenie UE systemu telefonów alarmowych, to niezwykle istotne osiągnięcie na rzecz bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego w Europie. Około 2 500 osób mogłoby zostać ocalonych, każdego roku w UE, a obrażenia nie musiałyby być tak poważne, w dziesiątkach tysięcy przypadków. System e-call będzie wolny od opłat, dla dobra każdego kierowcy w Europie, niezależnie od tego, jaki prowadzi samochód”, powiedziała Olga Sehnalova (S&D, CZ) odpowiedzialna za projekt.
Technologia “eCall” wykorzystując numer alarmowy 112, podaje dokładną lokalizację wypadku, co umożliwia wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce i przyczynia się do skuteczniejszego ratowania życia i ograniczania obrażeń, a także ograniczenia kosztów związanych z zatrzymaniem ruchu.
eCall obowiązkowy od 2015
Projekt przepisów wskazuje na październik 2015, jako termin, do którego producenci, powinni być gotowi do instalacji systemu e-call, w nowych modelach samochodów osobowych oraz lekkich samochodów dostawczych. W odpowiedzi na prośbę przemysłu samochodowego, o więcej czasu na rozwijanie i przetestowanie systemu, posłowie zostawili otwartą możliwość przedłużenia tego terminu.
Przekazywanie danych koniecznych do przeprowadzenia operacji ratunkowej bez śledzenia
Posłowie wzmocnili klauzulę o ochronie danych osobowych w projekcie przepisów, aby zapewnić, że samochody wyposażone w system e-call nie będą mogły być nieustannie śledzone.
W momencie, w którym wypadek spowoduje automatyczne włączenie się systemu, informacja wysyłana do ośrodków ratownictwa powinna być ograniczona dotypu aktywacji, klasy pojazdu, rodzaju używanego paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczby zapiętych pasów, zgodnie z poprawka wprowadzoną przez Parlament.
Telefon ratunkowy wolny od opłat
Komisja Europejska ocenia, że system e-call mógłby kosztować ok. 100 euro, za każde urządzenie montowane w samochodzie. Posłowie uważają, że system ten jest usługą użyteczności publicznej i powinien być dostępny bezpłatnie dla wszystkich używających samochodu.
Kolejne kroki
Rozporządzenie dotyczące systemu e-call zostało przyjęte w pierwszym czytaniu, 485 głosami za, przy 151 głosach przeciw i 32 wstrzymujących się od głosu. Rada może zaakceptować pozycję Parlamentu lub państwa członkowskie mogą ustalić własny tekst, w celu dalszych negocjacji z Parlamentem.

(Źródło: Parlament Europejski)