5 marca 2014 r. rozpoczęły się negocjacje między Komisją Europejską, a polskim rządem, których celem jest wypracowanie sposobu jak najlepszego zainwestowania środków europejskich na latach 2014-2020. Otwarcie negocjacji następuje po przekazaniu przez Polskę 10 stycznia 2014 r. projektu Umowy Partnerstwa, która jest strategicznym dokumentem całościowo obejmującym zagadnienia związane z Funduszami Europejskimi.
Środki unijne są podstawą średnio i długookresowej strategii rozwoju Polski. Ich rolą jest zwiększenie poziomu inwestycji na rzecz zwiększenia wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy oraz podniesienia poziomu konkurencyjności polskich regionów.
Celem Komisji Europejskiej jest przyjęcie wszystkich umów partnerstwa i programów operacyjnych na lata 2014-2020 przedłożonych przez państwa członkowskie przed końcem swojej obecnej kadencji. Dokumenty te muszą odzwierciedlać główne elementy nowej polityki spójności, takie jak: koncentracja tematyczna, orientacja na rezultaty oraz strategiczne uwarunkowanie inwestycji.
Na Polskę w ramach polityki spójności przypada 82,5 mld euro w latach 2014-2020, co czyni ją zdecydowanie największym beneficjentem tej polityki w całej UE.
Johannes Hahn, komisarz UE ds. polityki regionalnej: ”Cieszę się, że to Polska jest pierwszym krajem, który oficjalnie rozpoczął negocjacje z Komisją i jako pierwszy przedstawił nam swoją strategię, zapisaną w projekcie Umowy Partnerstwa w ramach naszej nowej, zreformowanej polityki spójności. Reforma tej polityki oznacza fundamentalną zmianę, zwrot w kierunku wspierania realnej gospodarki, innowacji i trwałego wzrostu. Dla Polski będzie to oznaczać uzyskanie przewagi konkurencyjnej w nowych obszarach, między innymi lepsze powiązanie badań naukowych z możliwościami praktycznego zastosowania ich z biznesie, wspieranie innowacji w celu tworzenia trwałych miejsc pracy oraz inwestycje w efektywność energetyczną i zrównoważony transport. W ciągu najbliższych tygodni powinno nam się udać uzgodnić strategie, która będzie dobrze służyć Polsce przez następne 10 lat. Mam nadzieje, że wkrótce rozpoczną się negocjacje z pozostałymi państwami członkowskimi i że konstruktywny dialog Komisji z Polską będzie wzorem dla innych. Trzeba jednak pamiętać, że troska o jakość tych ustaleń, o jakość strategii musi brać górę nad chęcią jak najszybszego zakończenia negocjacji, zarówno w fazie przygotowania, jak i bezpośrednich rozmów”.
Wicepremier Elżbieta Bieńkowska: ”Pragnę podziękować komisarzowi Hahnowi za osobiste zaangażowanie, które umożliwiło rozpoczęcie dzisiaj negocjacji ze stroną polską. Chcę podkreślić, że te rozmowy stanowią dla polskiego rządu najwyższy priorytet. Polska po raz drugi jest największym beneficjentem Funduszy Europejskich, w ramach których na samą tylko politykę spójności otrzymała 82,5 mld euro. Naszą ambicją jest utrzymanie pozycji lidera w inteligentnym i zrównoważonym inwestowaniu tych środków. Udowodniliśmy już w trakcie poprzedniej perspektywy budżetowej, że potrafimy z powodzeniem inwestować europejskie fundusze tak, by przekładało się to na korzyści nie tylko dla Polski, ale także dla płatników netto do unijnego budżetu. Chcemy nadal czerpać z tych doświadczeń przy inwestowaniu obecnie przyznanych nam środków. Jesteśmy zdeterminowani by rozpocząć wdrażanie nowych programów operacyjnych jeszcze w tym roku, w którym przypada 10-lecie członkostwa Polski w Unii”.
Cała treść
Rozpoczęcie negocjacji Umowy Partnerstwa 2014-2020 z Komisją Europejską
Podobne teksty
Forum Transportu Publicznego – nowe technologie i bezpieczeństwo
Polski Instytut Rozwoju Biznesu zaprasza do udziału w debacie z Ekspertami podczas wydarzenia: “Forum Transportu Publicznego – nowe technologie i bezpieczeństwo“ 30 sierpnia 2018 roku, Warszawa, wstęp wolny – wymagana rejestracja –> REJESTRACJA “Forum Transportu Publicznego” to konferencja, której celem ogólnym jest zwrócenie uwagi na problematykę transportu w miastach. Wyzwania jakie stoją przed miastami w […]
Kodeks Dobrych Praktyk cz. IV
Komunikacja pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura jako kolejny etap rozwoju systemów ITS Niniejszy dokument został opracowany przez Komitet ds. Architektury i Standaryzacji ITS (KASI), działający przy Stowarzyszeniu ITS POLSKA. Przewodniczącym Komitetu jest dr inż. Tomasz Kamiński – kierownik Centrum Telematyki Transportu Instytutu Transportu Samochodowego. Opracowanie to stanowi czwarty z serii dokumentów poświęconych efektywnemu wdrażaniu Inteligentnych Systemów Transportowych w Polsce. […]
Nowy projekt firmy APM PRO sp. z o.o.:
Mobile Variable Message Signs / Przewoźne Znaki o Zmiennej Treści – APM PRO. Przewoźny Znak o Zmiennej Treści (M-VMS) to znak drogowy umieszczony na mobilnej platformie, umożliwiający prezentację komunikatów o zmiennej treści. Znaki tego typu mają na celu zwrócenie uwagi kierowców i innych użytkowników dróg na szczególne, niestandardowe sytuacje. Znak o Zmiennej Treści wykonany jest […]
11. Polski Kongres ITS
Ranga Polskiego Kongresu ITS Już niedługo, w dniach 22-23 maja 2018 r. spotykamy się w Airport Hotel Okęcie w Warszawie. Jest nam miło poinformować o dużej frekwencji udziału przez firmy, przedstawiciel samorządów i środowiska akademickiego oraz niezastąpionemu wsparciu sponsorów, patronów jak i partnerów. W sesji otwierającej swoje wystąpienie potwierdzili przedstawiciele instytucji rządowych, których udział podkreśli […]
Już za miesiąc XI edycja PKITS!!
Pozostał już tylko miesiąc do dorocznego wydarzenia branży ITS w Polsce. Dla przypomnienia kongres odbywa się w dniach 22-23 maja 2018 roku w Hotelu Airport Okęcie w Warszawie. Miło nam poinformować o dużym zainteresowaniu udziałem w PKITS 2018. Zapraszamy do uczestnictwa w kongresie a także do rozważenia innych możliwości promocji swoich usług podczas tego wydarzenia. Dla […]