Cała treść

TEN-T dla gospodarki

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP i UIC przy współpracy z CER, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz Komisją Europejską zorganizowało seminarium, którego tematem było znaczenie nowych regulacji dot. rozwoju sieci TEN-T oraz zasad finansowania ich rozwoju. Nowe rozporządzenia unijne 1315/2003 i 1316/2013 opublikowane 11 grudnia 2013 r. określają kierunki rozwoju sieci TEN-T dla wszystkich rodzajów transportu. Zgodnie z Białą Księgą Komisji Europejskiej z 2011 r. szczególna rola na mapie transportowej Europy przypada kolejom dużych prędkości. Do 2030 r. długość linii dużych prędkości w Europie zostanie potrojona.
TEN-T dla gospodarki
Seminarium otworzył Wicemarszałek Sejmu RP Cezary Grabarczyk, były Minister Infrastruktury, który rozpoczął prace nad przygotowaniem budowy linii dużych prędkości w Polsce oraz jej połączeniem z Berlinem i Pragą. Był także jednym z największych zwolenników nowego kształtu sieci TEN-T.
Propozycje inwestycji w sieć kolejową do 2020 r. w Polsce omówił Zbigniew Klepacki – Wiceminister Infrastruktury i Rozwoju. Libor Lochman – Dyrektor wykonawczy CER przedstawił w swoim wystąpieniu problemy i bariery oraz możliwości rozwoju przewozów pasażerskich w Europie. Paweł Stelmaszczyk – Przedstawiciel Komisji Europejskiej omówił kierunki europejskiej polityki transportowej w świetle Białej Księgi z 2011 r. i nowe podejście korytarzowe na rzecz rozwoju TEN-T.
Pierwszą sesję seminarium podsumowali Iñaki Barrón – Przewodniczący Forum Pasażerskiego UIC i Michel Leboeuf – Przewodniczący Komitetu Intercity & High Speed UIC. Iñaki Barrón opisał rozwój systemów kolei dużych prędkości w Europie i na świecie, a Michel Leboeuf podsumował dorobek i zamierzenia UIC w zakresie rozwoju przewozów pasażerskich, zwłaszcza kolejami dużych prędkości.
Druga sesja poświęcona była Rozporządzeniu 1315/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady ws. unijnych wytycznych dla Transeuropejskiej Sieci Transportowej oraz rozporządzeniu 1316/2013 o zasadach wykorzystania nowego instrumentu CEF dla dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w UE, z uwzględnieniem środków przeznaczonych wyłącznie dla krajów beneficjentów Funduszu Spójności.
Trzecia sesja zorganizowana pod hasłem „Kolej – miasto – region” stanowiła okazję do prezentacji i dyskusji nad rolą sprawnego transportu dla rozwoju regionów.
Czwarta sesja zorganizowana przez Komitet Intercity & High Speed UIC była prezentacją narodowych programów sieci szybkich połączeń kolejowych i doświadczeń z różnych regionów (Europa, Azja, Ameryka). Stanowiła też próbę odpowiedzi na pytania oparte o  dotychczasowe doświadczenia, czy połączenie przewozów towarowych z przewozami pasażerskimi na liniach dużej prędkości jest możliwe. Doświadczenia te są jednakże pozytywne i wskazują, że tam gdzie zdolność przepustowa linii jest dostateczna, szybkie przewozy towarowe mogą być uruchamiane.

(Źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce)