Cała treść

Pierwsza tablica zmiennej treści w systemie Tristar

Pierwsza tablica zmiennej treści – element Systemu Informacji dla Kierowców w ramach programu Tristar – stanęła przy ulicy Morskiej (pomiędzy ul. Zbożową i Kcyńską). Prezentacja urządzenia odbyła się we wtorek 18 marca 2014 r.
Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska.Pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie.
Część informacji dostępnych w systemie będzie przekazywana na bieżąco przez tablice a także znaki zmiennej treści. Zgodnie z projektem, w obrębie systemu zostanie ustawionych łącznie 18 tablic zmiennej treści, w tym 8 w Gdyni.

(Źródło:YouTube.pl)

Tablice to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu:

  • bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia),
  • aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe),
  • planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.),
  • warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych.

Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej.
Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego.
Okres realizacji: 20.02.2012 r. / 30.11.2014 r.
Koszt inwestycji: 133 481 444,49 zł brutto; w tym Gdynia – 57 833 992,83 zł brutto, Gdańsk – 68 902 197,46 zł brutto, Sopot – 6 745 254,20 zł brutto. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 85%.
Umowny termin zakończenia robót:

  • Etap I, II – prace zakończone i odebrane;
  • Etap III i IV – umowny termin zgłoszenia gotowości do odbioru 28.06.2014 r.;
  • Pomiary ruchu i 3-miesięczny okres regulacji systemu sterowania ruchem związany z odbiorem końcowym etapu III i IV;

Odbiór ostateczny inwestycji ok. 30.11.2014 r.
W Gdyni włączonych do systemu jest obecnie 47 skrzyżowań z 60 objętych umową podstawową. Dodatkowo, w ramach zamówienia uzupełniającego zostanie włączonych kolejne 12 skrzyżowań. W całym Trójmieście zostało włączonych do systemu 90 skrzyżowań.
Zdaniem wykonawcy – spółki Qumak: pomimo trwającej kalibracji systemu, zauważalna jest już większa płynność jazdy. Skutkuje to zmniejszeniem natężenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta a jednocześnie większą liczbą aut na drodze przelotowej Gdynia-Sopot-Gdańsk. Dlatego konieczna jest ciągła regulacja oprogramowania.

(Źródło:Urząd Miasta w Gdyni)