W inteligentnych miastach technologie cyfrowe coraz lepiej pomagają ludziom. Są wykorzystywane do świadczenia usług publicznych, efektywnego wykorzystywania zasobów, pozytywnie oddziałują na środowisko. 14 marca, na konferencji Smart Cities we Wrocławiu, eksperci próbowali odpowiedzieć na pytanie, jak inteligentne są europejskie miasta.
14 marca w Sali Wielkiej wrocławskiego ratusza odbyła się konferencja ekspercka Smart Cities – Traffic in Cities with historical centres, poświęcona wyzwaniom i koncepcjom rozwiązań dla mobilności miejskiej w miastach Europy uwzględniając ich historyczny aspekt kulturalny.
Zanieczyszczenie środowiska, spowodowane coraz większym ruchem ulicznym w europejskich aglomeracjach, to zagadnienie, nad którym debatowali we Wrocławiu eksperci Komisji Europejskiej, przedstawiciele władz samorządowych, organizacji pozarządowych, uczelni wyższych, biznesu i przemysłu. Gościem honorowym konferencji był Jego Ekscelencja Thomas Buchsbaum, Ambasador Austrii w Polsce.
Celem konferencji było przeprowadzenie krytycznej analizy obecnej sytuacji komunikacyjnej w miastach europejskich, przedstawienie problemów i perspektyw, przykładów dobrych praktyk, innowacyjnych planów transportu miejskiego i możliwości rozwiązań technologicznych oraz stworzenie impulsu dla nowych działań i współpracy.
Około 75 procent ludności Unii Europejskiej mieszka w miastach. Szacuje się, że do roku 2020 odsetek ten wzrośnie do 80 procent. Celem współczesnych miast powinno stać się sprawne świadczenie usług publicznych w taki sposób, aby wyeliminować poczucie dyskomfortu wynikające z nadmiernej urbanizacji. W ostatnich latach szczególnie ważnym elementem polityki Unii Europejskiej w stosunku do miast stało się wdrażanie rozwiązań mających na celu ograniczenie kosztów ich funkcjonowania oraz programów oszczędności zasobów, w szczególności zasobów energetycznych. ‘’Zanieczyszczenie powietrza w strefach zurbanizowanych jest poważnym wyzwaniem, przed którym stoją miasta na całym świecie. Utworzenie stref niskoemisyjnych wydaje się być najskuteczniejszą metodą, jaką mogą posłużyć się władze miast by ograniczyć zanieczyszczenie. Cel ten jest osiągany poprzez regulowanie dostępu pojazdów emitujących zanieczyszczenia, takich jak poziom emisji pyłu czy klasa pojazdu.’’ – stwierdził, otwierając konferencję, Franz Schausberger, prezes Instytutu Regionów Europy. ‘’Naszym celem jest zmniejszenie emisji CO2 o 50 procent do roku 2030 oraz całkowite wyeliminowanie z ruchu miejskiego pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi do roku 2050’’ – dodał prezes Schausberger.
W debacie na temat rozwoju obszarów zurbanizowanych eksperci wskazywali na wagę miast inteligentnych (Smart Cities) w rozwoju społeczno-gospodarczym Unii Europejskiej. Maria Wass-Danielsen, specjalistka z zakresu transportu i urbanistyki w Gehl Architects, przedstawiła doświadczenia Kopenhagi związane z wprowadzeniem i funkcjonowaniem Inteligentnego Systemu Transportowego (Intelligent Transport System – ITS) kładąc nacisk na zarządzanie ruchem i koncepcję zrównoważonej mobilności. Wass-Danielsen podkreślała, że Kopenhaga stworzyła sprawnie funkcjonującą infrastrukturę miejską, w której około 37 procent mieszkańców porusza się rowerem, 33 procent za pomocą transportu miejskiego, 7 procent na piechotę i tylko 23 procent podróżuje samochodem. Współczesne miasto to nie tylko struktura fizyczna, ale również inteligentny system zarządzania, którego celem jest zoptymalizowanie zużycia zasobów miasta oraz procesów zapobiegania negatywnym efektom.
‘’Nowoczesna technologia staje się coraz bardziej istotna dla wdrożenia koncepcji inteligentnych miast’’ – zaznaczył w swoim wystąpieniu Michael Weber, Dyrektor ds. Sprzedaży Kapsch TrafficCom AG. ‘’Nowe technologie powinny tworzyć kompleksowe i w pełni zintegrowane rozwiązanie problemu przestrzegania przepisów ruchu drogowego’’ mówił dyrektor Weber – bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest niezbędne dla zapewnienia wysokiej jakości życia we współczesnych aglomeracjach miejskich.
(Źródło: KE)