Cała treść

Uruchomiono System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w Aglomeracji Górnośląskiej

W sześciu miastach województwa śląskiego uruchomiono System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), którego najbardziej widocznym elementem są 72 elektroniczne tablice. Są na nich wyświetlane rzeczywiste czasy odjazdów dla trzydziestu trzech linii autobusowych KZK GOP.
Głównym celem projektu z punktu widzenia pasażera jest informacja o rzeczywistym rozkładzie jazdy (rzeczywistym czasie przyjazdu pojazdu na przystanek). Na elektronicznej tablicy pasażer oczekujący na przystanku znajdzie informacje o kierunku, numerze linii i realnym czasie odjazdu kolejnych autobusów. Głównym celem projektu z punktu widzenia organizatora i operatora jest możliwość monitorowania ruchu i śledzenia pojazdów, co ma pozwolić na reagowanie w sytuacjach nietypowych.
Realizacja systemu była współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VIII Bezpieczeństwo Transportu i Krajowe Sieci Transportowe, Działanie 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych. Koszt całego projektu wyniósł 5,52 mln zł, z czego wydatki kwalifikowalne stanowiły 4,17 mln zł. Dotacja z EFRR wyniosła 3,54 mln zł (85%).
72 tablice informacyjne systemu SDIP zostały ustawione na 35 zespołach przystankowych w 6 miastach.
SDIP działa w oparciu o komputery pokładowe, które pozwalają określić dokładne położenie autobusu. Dzięki temu wiadomo, czy jedzie zgodnie z planem, czy może utknął w korku. Dodatkowo system analizuje rzeczywiste czasy przejazdu na poszczególnych odcinkach, co z dużą dokładnością pozwala obliczyć prawdopodobną godzinę przyjazdu na dany przystanek. W ten sposób do bieżącej lokalizacji pojazdu dodawane są nie tylko rozkładowe czasy przejazdu, ale również prognoza wynikająca z uzyskanych wcześniej danych statystycznych.
Na tablicach będą wyświetlane najbliższe kursy dla każdej linii KZK GOP zatrzymującej się na danym przystanku. Godziny odjazdów będą wyświetlane na dwa sposoby. Pierwszy z nich to informacja o przewidywanym czasie odjazdu, co jest właśnie celem uruchamianego projektu. Jednak nie wszystkie linie będą od razu objęte systemem SDIP. Godziny odjazdów dla pozostałych linii są więc wyświetlane na podstawie rozkładów jazdy.
Jeżeli prognoza czasu przyjazdu jest podana w minutach (np. 12min) oznacza to, że dany autobus jest wyposażony w działający komputer pokładowy i podawany wynik jest na bieżąco przeliczany. Godzina wyświetlana w tradycyjnym formacie (np. 10:00) oznacza brak działającego komputera pokładowego w autobusie i jest to jedynie powielenie informacji z tabliczki przystankowej. Informacja o prognozowanym czasie przyjazdu jest wyświetlana od momentu zalogowania się kierowcy na dany kurs. Natomiast czas rozkładowy będzie widoczny na tablicy nie wcześniej niż godzinę przed odjazdem autobusu.
Pasażerom został udostępniony portal, w którym możliwy jest podgląd do lokalizacji pojazdów na mapie oraz wgląd w realne godziny odjazdów dla linii objętych systemem SDIP. Pozwala to uzyskać z dowolnego miejsca informację o prognozowanych odjazdach z przystanku, przed wyjściem albo w drodze na przystanek. Podstawowym narzędziem portalu będzie mapa, na której będzie można sprawdzić lokalizację pojazdów i ich odchylenia względem rozkładu jazdy.
Na mapie można wyświetlić przebieg linii uwzględnionych w projekcie SDIP oraz wybranych innych linii. Docelowo portal będzie prezentował wszystkie linie KZK GOP. Z poszczególnych elementów mapy można przejść bezpośrednio do rozkładów jazdy. Te posiadają funkcję wyświetlania prognozowanych godzin odjazdów dla realizowanych właśnie kursów.

(Źródło: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego)