Komisja Wnioskowa VII Polskiego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych pod przewodnictwem Profesora Wojciecha Suchorzewskiego pragnie przedstawić ostateczną wersję wniosków zebranych w Warszawie podczas dwóch dni obrad, 28-29 maja 2014 roku i tygodnia po jego zakończeniu. Ostateczna wersja wniosków stanowi tekst ujednolicony uwzględniający większość uwag.
WNIOSKI
- Młodej, właśnie rozwijającej się w Polsce dziedzinie ITS (Inteligentne Systemy Transportowe) grozi marginalizacja. W założeniach planów dot. okresu 2014-2020 przewiduje się, że projekty ITS mają być powiązane z dużymi inwestycjami infrastrukturalnymi lub taborowymi. ITS nie tylko przestanie być remedium na syndrom BBB (Buduj, Buduj, Buduj), ale wręcz stanie się składową tego syndromu. Problemy w realizacji systemów ITS w Polsce w perspektywie finansowej UE 2014-2020 nie mogą być rozwiązywane poprzez traktowanie ich, jako jednego z wielu elementów “projektu drogowego”, albo “inwestycji infrastrukturalnej”, dopóki nie powstaną systemy integrujące poszczególne komponenty systemowe z odpowiednimi instrumentami zarządzania i optymalizacji. Konieczne jest zapewnienie możliwości finansowania wyodrębnionych projektów ITS. Ich koszty są wielokrotnie niższe, niż dużych inwestycji infrastrukturalnych, czy taborowych.
- Do najbardziej efektywnych narzędzi oferowanych przez ITS należą systemy zarządzania ruchem drogowym i transportem publicznym. Ich rola rośnie z rozprzestrzenianiem się miast i koniecznym rozwojem publicznego transportu zbiorowego. Wielkie nadzieje wiązane są z realizacją ambitnych planów rozwoju Krajowego Systemu ZR. Z uznaniem odnotować należy postęp w rozwijaniu tych systemów przez niektóre miasta. Jednak wiele miast w niewielkim stopniu wykorzystuje zaawansowane rozwiązania oferowane na rynku. Nadrobienie tych zaległości jest wyzwaniem dla środowiska ITS i jednym z najważniejszych zadań władz centralnych i miejskich. Między innymi, pomocnym może być wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art.43a ust.3 ustawy o drogach publicznych. Konieczne jest również zapewnienie integracji systemów zarządzania ruchem na drogach krajowych (KSZR) i w miastach.
- Jednym z tematów, które były przedmiotem szczególnego zainteresowania uczestników Kongresu były kwestie związane z opłatami za korzystanie z infrastruktury transportowej (drogi, parkingi). Dostępne są zaawansowane techniki elektronicznego poboru tych opłat. Na wysoką ocenę i wsparcie zasługują aktualne plany MIiR objęcia systemem EPO na autostradach wszystkich kategorii pojazdów. Konieczne jest: (a) stworzenie podstaw prawnych objęcia systemem opłat wszystkich kategorii pojazdów także na drogach publicznych innych niż autostrady, (b) stworzenie możliwości pobierania opłat za wjazd do wybranych obszarów (centra miast) przez przywrócenie w aktach prawnych zapisów usuniętych w 2003 roku, (c) zmodyfikowanie prawnych podstaw opłat za parkowanie (rezygnacja z limitów stawek, lub podniesienie maksymalnych stawek).
- Na uwagę i przyspieszenie wdrożeń zasługują także tematy związane z opłatami za przewozy w transporcie publicznym. Zintegrowane, zbliżeniowe (bezkontaktowe) e-karty, oparte na bankowych systemach płatności EMV, pozwalające pobierać opłaty za przejazdy od pasażerów oraz rozliczać płatności dla wielu operatorów (tramwaje, autobusy, metro, koleje), akceptowane w różnych miastach i krajach UE, powinny być preferowane w dofinansowaniu.
- W działalności Stowarzyszenia i organizowanych dotąd kongresach uwaga skoncentrowana była na transporcie lądowym (drogi, transport miejski, transport szynowy). Należy podjąć próby zwiększenia udziału referatów dot. transportu lotniczego oraz objęcie programem żeglugi.
- Konieczna jest intensyfikacja działań, mających na celu popularyzację rozwiązań ITS oraz szkoleń. Dla zwiększenia zainteresowania produktami ITS trzeba organizować prezentacje rozwiązań dostępnych na rynku oraz szkolenia dla potencjalnych zamawiających.