Cała treść

Podsumowanie wdrażania karty miejskiej i systemu informacji pasażerskiej w Radomiu

Dokładnie przez 500 dni trwało wdrażanie w Radomiu Systemu Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Pod koniec września przeprowadzono odbiór techniczny wszystkich zainstalowanych urządzeń.
Pierwsze działania związane z wprowadzeniem karty miejskiej w Radomiu podjęto już na początku zeszłej dekady. Projekt został skonkretyzowany w roku 2009, a w 2010 złożono wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1: Transport miejski). Dofinansowanie w wysokości 85 procent kosztów kwalifikowanych projektu – czyli ponad 6 milionów złotych – miasto uzyskało pod koniec 2011 roku. Umowę o tym dofinansowaniu podpisano 19 września 2012r.
Wdrażanie systemu Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej rozpoczęło się 14 maja 2013 roku. Firma R&G Plus z Mielca, która wygrała przetarg, ma na koncie podobne realizacje w wielu polskich miastach, między innymi Olsztynie i Kielcach. Wartość radomskiego projektu to według umowy 8 milionów 839 tysięcy 395 złotych.
W ciągu nieco ponad 17 miesięcy wykonawca nie tylko dostarczył niezbędny sprzęt wraz z oprogramowaniem, ale też przeszkolił niezbędny personel. We wszystkich 185 radomskich autobusach zainstalowano 540 dwusystemowych kasowników pozwalających na kasowanie biletów papierowych i odczytywanie danych z kart miejskich, a także tablice świetlne informujące pasażerów o przebiegu trasy, moduły zapowiedzi głosowych przystanków oraz nowe komputery pokładowe z urządzeniami GPS. Informacje o lokalizacji wszystkich pojazdów komunikacji są w czasie rzeczywistym przesyłane do serwera w radomskiego systemu nadzoru ruchu. Dane te pozwalają na generowanie informacji o faktycznym czasie przyjazdu poszczególnych autobusów – odpowiednie komunikaty są przesyłane drogą radiową do tablic na 44 najważniejszych przystankach. Na dziewięciu spośród tych przystanków stanęły dodatkowo nowoczesne biletomaty. Już wkrótce będzie w nich można kupować papierowe bilety jednorazowe i dobowe, ale także zakodować na kartach elektroniczne bilety okresowe. Wykonawca dostarczył również czytniki dla kontrolerów oraz urządzenia dla stanowisk personalizacji oraz doładowywania kart. Miasto otrzymało również 80 tysięcy kart miejskich w czterech wzorach graficznych.
System Radomskiej Karty Miejskiej umożliwia elektroniczny przepływ danych i środków finansowych. Pozwala on na pobieranie opłat za przejazd autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. Początkowo karta służy jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Nieco później będzie można posługiwać się nią także jako elektroniczną portmonetką i płacić za pojedyncze przejazdy autobusami. W późniejszym okresie planowane jest rozszerzenie funkcjonalność karty oraz kodowanie na niej dodatkowych usług. Karta w przyszłym roku zastąpi bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Planowane jest również  nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. Karta miejska dostarczy mnóstwa danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co umożliwi poprawienie usług przewozowych.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej informuje osoby oczekujące na przystankach o rzeczywistych czasach przyjazdów autobusów, kierunkach jazdy oraz o zmianach w rozkładach jazdy. System pozwoli miastu na usprawnienie zarządzania taborem komunikacji miejskiej oraz busami MZDiK, zapewni także nadzór nad pracą pojazdów w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu urządzeń GPS zamontowanych w busach MZDiK, a także w autobusach MPK i ITS.
Obydwa systemy mają budowę modułową. Miastu zależy na możliwości rozbudowy infrastruktury, na przykład montażu dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów czy uruchomieniu nowych punktów do wydawania lub ładowania kart. Oprogramowanie gwarantuje obsługę całego systemu karty przy ewentualnym przejściu ze złotych polskich na euro.

(Źródło: Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji)