Uruchomiony w kwietniu 2014 roku system KMKBike to ponad 26 tys. użytkowników i ponad 266 tys. wypożyczeni. Popularność miejskich rowerów sprawiła, że system będzie rozwijany. Już od soboty z czterech stacji z miejskimi jednośladami korzystać mogą mieszkańcy Nowej Huty.
KMKBike ma być rozwijany również w innych krakowskich dzielnicach. Docelowo, w 2018 roku w całym Krakowie powinno działać 150 wypożyczalni i 2 tys. rowerów. Aby te plany stały się realne, już w przyszłym roku na rozwój i obsługę systemu miasto będzie chciało przeznaczyć w 2015 roku ok. 2,5 mln zł.
Warto pamiętać, że Kraków był pierwszym polskim miastem, które uruchomiło już w 2008 roku system miejskich wypożyczalni BikeOne. Był to projekt pilotażowy realizowany w ramach unijnego programu Caravel/Civitas II.
System KMKBike to tylko jeden z elementów szeroko rozumianej polityki rowerowej Krakowa. Bardzo istotne jest powiększanie sieci dróg rowerowych. Obecnie długość ścieżek w Krakowie to niemal 140 km. Corocznie układ jest uzupełniany o nowe trasy. Do tego, udało się wytyczyć kolejne kontrapasy (a więc pasy dla rowerów wzdłuż ulic jednokierunkowych). Zgodnie ze Studium Zagospodarowania – długość przewidzianych tras rowerowych w Krakowie to około 223 km.
Więcej jest też stojaków rowerowych. W tym momencie jest 695 takich instalacji. Nowością są parkingi „Bike and Ride” wyposażone w mini-stacje naprawcze dla rowerów.
(Źródło: Urząd Miasta Krakowa)