Cała treść

Polskie drogi coraz bezpieczniejsze

Przypisanie MSW wiodącej roli w koordynowaniu i egzekwowaniu działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wieloletni program finansowania przedsięwzięć w tym zakresie, włączenie ITD do Policji, pozbawienie straży gminnych możliwości korzystania z fotoradarów mobilnych, zmiany w przepisach oraz przede wszystkim dalsze inwestowanie w budowę dróg, autostrad i modernizację istniejącej infrastruktury drogowej – to tylko niektóre z wniosków NIK po kontrolach stanu bezpieczeństwa na drogach.
Stan bezpieczeństwa na polskich drogach w ciągu ostatnich dziesięciu lat ulegał poprawie. Jest to niewątpliwie efekt szeregu działań podejmowanych przez organy państwa, w tym zwłaszcza Policję, samorządy terytorialne, instytucje naukowe, organizacje pozarządowe, przedstawicieli mediów, a także osoby prywatne. Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o 41 procent, a liczba osób rannych o 31 procent. Tendencja spadkowa utrzymuje się w całym dziesięcioletnim okresie i to pomimo stałego wzrostu liczby pojazdów poruszających się po polskich drogach.
Polskie drogi wciąż jednak należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Polska jest na przedostatnim miejscu w Europie pod względem liczby ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion mieszkańców.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podziela intencje Najwyższej Izby Kontroli w zakresie dbałości o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Przedstawiciele resortu zgadzają się ze stanowiskiem NIK, że niemal 3 tys. km dróg krajowych powstałe w ciągu ostatnich 7 lat  wpłynęły w istotny sposób na poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz że konieczny jest dalszy rozwój sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zgodnie z zapowiedziami Pani Premier Ewy Kopacz do końca 2015 r. sieć powiększy się o 250 km dróg krajowych i autostrad. W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych i bezpiecznych dróg rząd przeznaczy 93 mld zł.
Jednakże, zdaniem Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiona opinii publicznej informacja NIK o wynikach kontroli “bezpieczeństwo ruchu drogowego” zawiera przedwczesne wnioski. Nie uwzględniają one m.in. wyników analizy prowadzonej obecnie na zlecenie MIiR przez Bank Światowy, która wskaże najbardziej skuteczne rozwiązania w zakresie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Wstępne wyniki analizy będą znane w ciągu kilku tygodni.
Ministerstwo przypomina także, że w ciągu ostatnich 7 lat liczba ofiar śmiertelnych na drogach krajowych spadła o ponad 41%. W ciągu ostatnich dwóch lat, od kiedy wprowadzono system fotoradarowy nadzorowany przez GITD,  w miejscach ustawienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących na drogach krajowych, liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła średniomiesięcznie o 48 proc. w porównaniu do lat poprzedzających wdrożenie systemu.
Przedstawiciele Ministerstwa przyznają jednak, że jest jeszcze wiele do zrobienia. GDDKiA corocznie, we współpracy z Policją, przeprowadza audyt oznakowania na drogach (w tym roku taki audyt również został przeprowadzony). Wynikające z nich rekomendacje są na bieżąco wprowadzane w życie w ramach dostępnych środków finansowych. W 2015 roku na przebudowy i bieżące remonty na drogach krajowych trafi 1,62 mld zł.  Dodatkowo na działania związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie przeznaczonych ok. 350 mln zł.

(Źródło: NIK, MIiR)