Pięć instytucji będzie zaangażowanych w realizację nowego Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. 19 listopada 2014 r. wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło podpisał porozumienia w sprawie systemu realizacji Programu z przedstawicielami Instytucji Pośredniczących.
Porozumienia na nową perspektywę zostały podpisane z:
- Ministerstwem Gospodarki – odpowiedzialnym za priorytety: Zmniejszenie emisyjności gospodarki oraz Poprawa bezpieczeństwa energetycznego,
- Ministerstwem Środowiska – odpowiedzialnym za priorytet Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu,
- Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego – odpowiedzialnym za priorytet Ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego,
- Ministerstwem Zdrowia – odpowiedzialnym za priorytet Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia.
W nowy system będzie również zaangażowane Centrum Unijnych Projektów Transportowych (odpowiedzialne za priorytety: Rozwój sieci drogowej TEN-T, Zwiększenie dostępności drogowej ośrodków miejskich i ich odciążenie od ruchu drogowego, Rozwój przyjaznych środowisku gałęzi transportu oraz Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach). Stosowne dokumenty zostaną podpisane w najbliższym czasie.
”Dzisiejsze spotkanie jest równoznaczne z powierzeniem tym instytucjom i organom funkcji Instytucji Pośredniczących dla Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020” – poinformował wiceminister Adam Zdziebło.
Podpisane dokumenty określają zasady współpracy między Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju (Instytucją Zarządzającą) a poszczególnymi Instytucjami Pośredniczącymi przy realizacji POIiŚ 2014-2020 i stanowią jeden z podstawowych elementów systemu realizacji programu.
Do zadań Instytucji Pośredniczących należy przede wszystkim organizacja konkursów i wyłanianie projektów, zawieranie umów o dofinansowanie z beneficjentami, weryfikacja i zatwierdzanie wniosków o płatność sporządzanych przez beneficjentów i ewidencjonowanie tych wniosków, a także monitorowanie i sprawozdawczość z realizacji odpowiedniej osi priorytetowej.
Podstawą prawną zawarcia porozumień jest art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2014 poz. 1146).
***
Program Infrastruktura i Środowisko będzie największym programem w nowej perspektywie 2014-2020 – jego budżet to 27,41 mld euro. Unijne środki zostaną przeznaczone na projekty z zakresu gospodarki niskoemisyjnej, ochrony środowiska, przeciwdziałania i adaptacji do zmian klimatu, transportu i bezpieczeństwa energetycznego oraz ochrony zdrowia i dziedzictwa kulturowego.
(Źródło: MIiR)