Podstawą dobrze prowadzonej polityki rozwoju są wspólne działania rządu i samorządów, skoncentrowane na potrzebach i mocnych stronach każdego z regionów. Dokumentem wskazującym priorytetowe dla obu stron cele do realizacji w najbliższych latach, niezbędne do ich osiągnięcia działania oraz najważniejsze przedsięwzięcia, jest Kontrakt Terytorialny (KT). Rada Ministrów przyjęła wszystkie 16 porozumień. Ostatni KT zatwierdziła 2 grudnia 2014 r. dla Podkarpacia.
Po przyjęciu Kontraktu przez rząd, musi on zostać zatwierdzony przez Zarząd Województwa. Umożliwi to jego podpisanie przez stronę rządową i samorządową.
W sumie, podpisano już trzynaście kontraktów, dla województw: śląskiego (25 września br.), podlaskiego (27 września br.), zachodniopomorskiego (12 listopada br.), małopolskiego i kujawsko-pomorskiego (13 listopada br.), świętokrzyskiego, wielkopolskiego, opolskiego, łódzkiego, dolnośląskiego, lubuskiego, warmińsko-mazurskiego (14 listopada br.) oraz mazowieckiego (25 listopada br.). W najbliższym czasie zawarte zostaną porozumienia dla 3 pozostałych regionów: Lubelszczyzny, Pomorza i Podkarpacia.
Szacuje się, że zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych na działania z zakresu polityki rozwoju, w skali całego kraju w latach 2014-2023, może wynieść ok. 400 mld zł. W poszczególnych regionach będzie to:
- ok. 27,9 mld zł w woj. dolnośląskim,
- ok. 20,6 mld zł w woj. kujawsko-pomorskim,
- ok. 26,3 mld zł w woj. lubelskim,
- ok. 11,8 mld zł w woj. lubuskim,
- ok. 25,2 mld zł w woj. łódzkim,
- ok. 32,8 mld zł w woj. małopolskim,
- ok. 49,1 mld zł w woj. mazowieckim,
- ok. 10,1 mld zł w woj. opolskim ,
- ok. 21,9 mld zł w woj. podkarpackim,
- ok. 18,5 mld zł w woj. podlaskim,
- ok. 30,6 mld zł w woj. pomorskim,
- ok. 40,9 mld zł w woj. śląskim,
- ok. 14,3 mld zł w woj. świętokrzyskim,
- ok. 18,8 mld zł w woj. warmińsko-mazurskim,
- ok. 29,6 mld zł w woj. wielkopolskim,
- ok. 21,5 mld zł w woj. zachodniopomorskim.
KORZYŚCI Z ZAWARCIA KT
KT przyczyni się do wzrostu efektywności działań podejmowanych z poziomu krajowego i samorządowego oraz ich lepszego ukierunkowania. Rozmowa o potrzebach i atutach danego województwa w kontekście potrzeb rozwojowych całego kraju, służy ustaleniu priorytetów inwestycyjnych na danym obszarze, dzięki czemu jeszcze lepiej odpowiadają one regionalnej specyfice. Zwiększa się także zaangażowanie samorządów w planowanie rozwoju.
Kontrakt będzie obejmował działania realizowane na poziomie krajowym (przez stronę rządową) oraz na poziomie regionalnym (przez województwo, powiat, gminę). Nastąpi lepsza integracja źródeł finansowania pochodzących z Unii Europejskiej, budżetu państwa i budżetów samorządowych, co przełoży się na komplementarność podejmowanych przez różne szczeble działań rozwojowych. Oznacza to także konkretne oszczędności i wzrost efektywności działań publicznych. Kontrakt to pierwsza odsłona zmian w podejściu do finansowania rozwoju w regionach.
PROCES PODPISYWANIA KONTRAKTÓW
Zadaniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju było przygotowanie we współpracy z właściwymi ministrami, stanowiska (tzw. mandat negocjacyjny) dotyczącego zakresu i treści Kontraktu Terytorialnego, w tym celów mających istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz województwa objętego umową, a następnie przedstawienie go do wiadomości Radzie Ministrów. Na poziomie regionalnym, analogiczne prace wykonał Zarząd Województwa, włączając w uzgodnienia jednostki samorządu terytorialnego z całego regionu. Ostateczny mandat przyjął on w drodze uchwały.
Tak wypracowane stanowiska były podstawą do negocjacji KT dla poszczególnych województw. Wynegocjowany Kontrakt zatwierdza Rada Ministrów oraz Zarząd Województwa. Jego podpisanie stanowi zwieńczenie procesu negocjacji.
(Źródło: MIiR)