Do konsultacji społecznych trafił projekt Krajowego Programu Ochrony Powietrza (KPOP) przygotowany przez Ministerstwo Środowiska. Celem Programu jest wskazanie kluczowych działań niezbędnych do poprawy jakości powietrza w Polsce. Jednym z głównych działań zaproponowanych przez resort w KPOP jest radykalne ograniczenie emisji w sektorze transportowym.
Dlaczego KPOP?
W ostatnich latach stan powietrza w Polsce uległ zdecydowanej poprawie, przede wszystkim dzięki modernizacji sektora przemysłowego. Mimo znacznej redukcji emisji zanieczyszczeń przemysłowych, m.in. dwutlenku siarki o ponad 70%, tlenków azotu o ponad 40% oraz zanieczyszczeń pyłowych o ponad 80%, nadal przekraczane są normy, głównie pyłu PM10 i PM2,5.
Wyniki oceny jakości powietrza, przeprowadzane przez Inspekcję Ochrony Środowiska, wskazują, że obecnie na jego stan wpływa w pierwszej kolejności zjawisko tzw. niskiej emisji pochodzącej z sektora bytowo-komunalnego oraz transportu.
”Przez ostatnich 25 lat wiele udało się nam zmienić na lepsze, zwłaszcza w zakresie emisji przemysłowych. Teraz trzeba się jeszcze zająć niską emisją pochodzącą z transportu i przede wszystkim z kominów naszych domów. Problemu nie rozwiążą pojedyncze, lokalne działania. Konieczne jest podejście kompleksowe, które – mam nadzieję – umożliwi Krajowy Program Ochrony Powietrza” – mówi minister środowiska Maciej Grabowski.
Na poziomie krajowym
Wskazane w projekcie KPOP działania na poziomie krajowym będą koncentrować się przede wszystkim na wprowadzeniu niezbędnych zmian prawnych, które pozwolą na efektywną realizację działań naprawczych określonych w lokalnych programach ochrony powietrza (POP). Te ostatnie są opracowywane przez zarządy województw w przypadku przekraczania poziomów dopuszczalnych zanieczyszczeń w powietrzu.
‘‘Aby ostateczny kształt KPOP był zadowalający i faktycznie torował drogę do poprawy jakości powietrza w Polsce, konieczne jest współdziałanie wielu resortów. Ministerstwo Środowiska odpowiada tylko za część zmian zaproponowanych w projekcie. Inne są w gestii pozostałych resortów. Dlatego do współpracy na rzecz poprawy jakości powietrza zapraszamy szereg partnerów, w tym ministerstwa, samorządy, przedsiębiorców. Dalsza poprawa jakości powietrza w Polsce wymaga współdziałania i zintegrowanych działań na wielu poziomach. Dlatego bardzo liczę na współpracę” – mówi minister Grabowski.
Oprócz działań legislacyjnych na poziomie krajowym projekt KPOP wskazuje także potrzebę rozwoju i upowszechniania instrumentów wsparcia, rozwoju nowoczesnych technologii, w szczególności modernizacji transportu miejskiego w kierunku transportu przyjaznego dla środowiska.
Na szczeblu lokalnym
Dla poprawy jakości powietrza w Polsce konieczne są także działania na poziomie regionalnym i lokalnym. Te wskazane w projekcie KPOP dotyczyć będą m. in. wykorzystania paliw niskoemisyjnych, zwiększenia atrakcyjności transportu zbiorowego, w tym usprawnienia zarządzania ruchem, oraz upowszechniania zachowań proekologicznych.
Co dalej?
Konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu KPOP będą trwały 30 dni. Po zakończeniu procesu weryfikacji i uzupełnień, jak każdy dokument strategiczny szczebla krajowego, projekt zostanie przedłożony pod obrady stałego Komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów i przyjęty uchwałą Rady Ministrów.
Konsultacje trwają do 8 kwietnia 2015 r. Uwagi można zgłaszać do Departamentu Ochrony Powietrza w Ministerstwie Środowiska. Szczegółowe informacje na temat KPOP dostępne są tutaj.
(Źródło: Ministerstwo Środowiska)