Cała treść

Półroczne podsumowanie działań Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

Uruchomienie finansowania nowych inwestycji przy wsparciu funduszy europejskich 2014-2020, oddanie do użytku nowych odcinków dróg ekspresowych i autostrad, skrócenie czasu przejazdu koleją, wzmocnienie prorodzinnego oddziaływania programu Mieszkanie dla młodych, uproszczenie procesu budowlanego – to najważniejsze dokonania Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w ostatnim półroczu.
Projekty zrealizowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju to m.in.
• Start wdrażania funduszy europejskich 2014-2020
Zostały przyjęte wszystkie krajowe i regionalne programy operacyjne umożliwiając uruchomienie nowej puli środków unijnych. W rezultacie około 349 miliardów złotych z polityki spójności będzie można zainwestować w te obszary, które najbardziej przyczyniają się do podniesienia innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, zwiększenia zatrudnienia i zmniejszenia dysproporcji w rozwoju poszczególnych części naszego kraju.
Ogłoszono pierwsze konkursy z nowych programów.
• Coraz lepsze polskie drogi
Od 1 października 2014 r. oddano do ruchu niemal 200 km dróg krajowych, w tym: ok. 35 km autostrad, ok. 129 km dróg ekspresowych oraz ok. 36 km pozostałych dróg krajowych.
Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce przekroczyła 3000 km.
Kierowcy mają do dyspozycji ponad 1550 km autostrad i 1470 km dróg ekspresowych. W ciągu ostatnich 7 lat nastąpił prawdziwy skok cywilizacyjny, długość dróg szybkiego ruchu wydłużyła się trzykrotnie.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało największy do tej pory program inwestycji drogowych w Polsce. Nowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada realizację inwestycji o wartości 93 mld zł. Podstawowym celem jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc.
Wybudowanych zostanie ok. 1800 km nowych odcinków dróg ekspresowych i autostrad oraz 35 obwodnic, niezwykle ważnych z punktu widzenia ekonomicznego i społecznego. Obecnie trwają prace nad przeprowadzeniem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko do projektu.
Według najnowszego raportu Komisji Europejskiej polskie drogi stały się w ostatnich latach bezpieczniejsze, dzięki czemu  Polska awansowała o trzy pozycje w rankingu bezpieczeństwa na drogach państw europejskich.
• Komfortowa i szybka podróż pociągami
Nowy tabor, modernizacja infrastruktury, remont dworców kolejowych – to zmiany, które sukcesywnie poprawiają standard obsługi pasażerów. Dokonana już modernizacja linii kolejowych pozwoliła na uzyskanie rekordowo krótkich przejazdów pociągów z Warszawy do Wrocławia, Trójmiasta, Krakowa, Katowic.
Po polskich torach jeżdżą  już nowoczesne pociągi Pendolino, a czasy przejazdów uległy skróceniu. Komfort pasażerom zapewniają nowe i zmodernizowane wagony. Do końca lutego br. PKP IC przeznaczyła na inwestycje taborowe ponad 2,5 mld zł. Blisko 50% taboru PKP IC jest już nowe lub zmodernizowane.
Zmiana polskiej kolei jest możliwa dzięki rekordowym nakładom inwestycyjnym, które w ubiegłym roku przekroczyły 7 mld zł (dodatkowo 2 mld zł na utrzymanie sieci i remonty). To aż 30 proc. wzrost wydatków wobec 2013 r.
• Rewitalizacja

Rząd przyjął założenia ustawy o rewitalizacji. Zakłada ona wprowadzenie brakujących ram prawnych dla prowadzenia procesów rewitalizacji oraz regulacji ułatwiających samorządom ich podejmowanie i prowadzenie. Ustawa kładzie silny akcent na partycypację społeczną, a więc realne włączenie społeczeństwa we wszystkie etapy procesu rewitalizacji – od planowania, przez realizację, po ocenę działań.
• Rozwój portów morskich
Dynamiczny rozwój polskich portów morskich jest efektem konsekwentnie realizowanych inwestycji. Przy wsparciu unijnym z Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 realizowane są 34 inwestycje morskie o wartości ponad 750 mln euro w zakresie infrastruktury portowej i dostępu do portów.
• Rozwój transportu lotniczego
Równie ważne są inwestycje w sektorze transportu lotniczego. Tak jak w przypadku innych gałęzi transportu, kluczowe jest tu mądre gospodarowanie przyznanymi środkami tak, by uniknąć sytuacji, gdy nowe terminale i lotniska nie wykorzystują w pełni swojego potencjału.
Aktualnie w Polsce jest 14 portów lotniczych. Średnio na 1 port lotniczy przypada 2,7 mln mieszkańców. W ujęciu długookresowym utrzymuje się wyraźny, rosnący trend liczby pasażerów i towarów odprawianych w polskich portach lotniczych. Liczba obsłużonych pasażerów wzrosła z ponad 18,9 mln pasażerów w 2009 r. do prawie 25 mln pasażerów w 2013 r. Według nieoficjalnych danych w 2014 r. polskie lotniska odprawiły ponad 27,1 mln pasażerów, co stanowiło imponujący  wzrost o ok. 8,7 % w stosunku do roku 2013.
Transport lotniczy korzystnie wpływa na rozwój gospodarczy. Regiony zwiększają swoją dostępność transportową, przez co stają się bardziej atrakcyjne dla branży turystycznej czy inwestorów. W konsekwencji zwiększa się poziom zatrudnienia i społeczno-ekonomiczna atrakcyjność danego obszaru.
W perspektywie finansowej 2014-2020 nie planuje się dalszej budowy oraz rozbudowy kubaturowej lotnisk w ramach projektów współfinansowanych z programów operacyjnych polityki spójności. Realizowane będą projekty związane z poprawą bezpieczeństwa lub ochroną środowiska.

(Źródło: MIiR)