Cała treść

Kod pijanych kierowców

Kod pijanych kierowcówWraz z nadmierną prędkością, ignorowaniem sygnalizacji świetlnej i nieużywaniem pasów bezpieczeństwa, prowadzenie pod wpływem alkoholu jest jednym z czterech „wielkich zabójców”, powodującym 75 proc. śmiertelnych wypadków drogowych. W celu zapobiegania jeździe po pijanemu KE przyjęła dyrektywę wprowadzającą nowy system ułatwiający zastosowanie tzw. blokad antyalkoholowych w krajach członkowskich.
„Blokady antyalkoholowe” to urządzenia, które uniemożliwiają uruchomienie silnika, jeśli test wykaże u kierowcy niegodną z przepisami zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. W kilku krajach członkowskich osoby, które złamały zakaz jazdy po pijanemu, zachowują prawo prowadzenia pojazdów, ale jedynie tych wyposażonych w „blokady antyalkoholowe”. Obecnie obowiązujące przepisy krajowe różnią się między sobą i nie mogą być egzekwowane we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Nowa dyrektywa jest ważnym krokiem w stronę ujednolicenia zasad dotyczących blokad. Ma ona kluczowe znaczenie w dalszej poprawie bezpieczeństwa na drogach.
Nowa dyrektywa, która wejdzie w życie 15 maja, aktualizuje system oznaczeń stosowanych na prawie jazdy. Kod „69” zastąpi różniące się między sobą kody krajowe dotyczące ograniczenia zezwolenia na prowadzenie do pojazdów wyposażonych w „blokadę antyalkoholową”. Takie restrykcje obowiązują lub planuje się ich wprowadzenie w kilku krajach członkowskich, głównie w celu zapobiegnięcia przypadkom powtórnej jazdy pod wpływem alkoholu. Ponadto, Komisja dostosowała nowy system kodów do zmian w wyniku postępu naukowego i technologicznego, w szczególności w zakresie adaptacji pojazdów i wparcia technicznego dla niepełnosprawnych kierowców.

(Źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce)