Cała treść

Przyszłość autonomicznej jazdy

Koncern z Ingolstadt dołączył do inicjatywy „Kooperatywna wysoce zautomatyzowana jazda“ (KoHAF). Celem przedsięwzięcia jest stworzenie standardów i rozwiązań technicznych dla jazdy autonomicznej po to, by mogła znaleźć swoje zastosowanie w codziennym ruchu ulicznym, np. podczas włączania się do ruchu na drogach ekspresowych. Zakres projektu obejmuje wiele zagadnień, między innymi przeprowadzanie symulacji komputerowych i jazdy testowe, zarówno na terenie zamkniętym, jak i na drogach publicznych. Do projektu przystąpili również inni producenci z branży motoryzacyjnej z Niemiec, a także kooperanci i uniwersytety. Inicjatywa Ko-HAF pozyskuje środki finansowe z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii Niemiec.
Badania prowadzone są w następujących obszarach :

  • tworzenie precyzyjnych modeli ulic, które posłużą za bazy cyfrowych map;
  • umożliwienie lokalizacji samochodów za pomocą cyfrowych map i identyfikacji cech otoczenia na podstawie danych pobranych przez czujniki;
  • opracowanie koncepcji bezpiecznego przejmowania zadań związanych z prowadzeniem samochodu przez kierowcę;
  • badania nad wysoce zautomatyzowaną reakcją na zakłócenia w ruchu ulicznym;
  • badania nad prospektywną zautomatyzowaną jazdą, która zapewni zoptymalizowany przepływ pojazdów, zwiększenie komfortu i podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu ulicznym.

Audi od lat prowadzi pionierskie badania nad autonomiczną jazdą. Dotychczasowe osiągnięcia na tym polu oddają doskonałe wyniki Audi RS 7 Sportback, które w październiku 2014 roku bez kierowcy pokonało tor wyścigowy Hockenheim w tempie sportowym. Natomiast w lipcu 2015 roku prawdziwy pokaz swoich możliwości dało udoskonalone Audi RS 7 piloted driving concept. Na kalifornijskim torze wyścigowym Sonoma Raceway wykonało serię niezwykle szybkich okrążeń. Bardzo dobre wyniki obu pojazdów dowodzą wysokiego poziomu zaawansowania prac, które prowadzi Audi nad systemem autonomicznej jazdy.
Testy przeprowadzone przez Audi na drogach publicznych również zakończyły się pozytywnie. Model Audi A7 piloted driving concept wyposażony w czujniki i rozwiązania techniczne podobne do tych, które są stosowane w produkcji seryjnej, zaprezentował swoje możliwości na początku 2015 roku. Pojazd pokonał wówczas trasę prowadzącą ze Stanford w Silicon Valley do Las Vegas, gdzie odbywały się targi Consumer Electronics Show (CES). Z kolei podczas podobnego wydarzenia w Szanghaju – targów CES Asia, które odbyły się w maju 2015 roku, o możliwościach, jakie stwarza system autonomicznej jazdy mogli przekonać się dziennikarze. Mieli oni okazję przejechać tym samochodem kilkunastokilometrowe trasy miejską autostradą. W oparciu o zdobytą w ten sposób wiedzę i doświadczenia, Audi prowadzi zaawansowane prace nad zastosowaniem systemu autonomicznej jazdy. Uwaga ekspertów koncentruje się szczególnie wokół zagadnień związanych z kooperacją, np. podczas włączania się do ruchu ulicznego na autostradzie.
Autonomiczna jazda oznacza bezpieczeństwo, partnerstwo, efektywność i komfort, ale również oszczędność czasu. To rozwiązanie znajdzie swoje zastosowanie już w kolejnej generacji luksusowej limuzyny Audi A8 produkowanej seryjnie. Początkowo system będzie przejmował prowadzenie pojazdu podczas parkowania lub w powolnym (60 km/h) ruchu na autostradzie.

(Źródło: Volkswagen Group Polska sp. z o.o.)