Cała treść

Poznański Rower Miejski: rowerki dziecięce już są!

61 stacji, ponad 680 rowerów i nowości: rowery dziecięce oraz foteliki do przewożenia dzieci. Nowa stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego, którą otworzył Zarząd Transportu Miejskiego przy Termach Maltańskich, to początek nowego etapu rozbudowy systemu.
Rowerki dziecięce i foteliki dla dzieci podniosą atrakcyjność systemu i zachęcą mieszkańców do korzystania z rowerów miejskich. Tego zdania jest Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
– Tegoroczna rozbudowa powoduje, że użytkownicy będą mieli do dyspozycji kolejne 24 stacje – przypomina zastępca prezydenta. – Mnie szczególnie cieszy stacja przy placu Kolegiackim, bo to moim zdaniem świetna lokalizacja. Do tej pory, gdy ktoś będąc na Starym Rynku chciał skorzystać z roweru, musiał iść albo na ulicę Zieloną, albo na plac Wolności. Na plac Kolegiacki jest znacznie bliżej.
Maciej Wudarski podkreślił fakt, że rozbudowa systemu była możliwa dzięki radnym miejskim, którzy przeznaczyli na to w budżecie dodatkowe środki.
– Rowerki dla dzieci to pomysł radnej Karoliny Fabiś-Szulc – wyjaśnił prezydent.
Sama radna swój pomysł wzorowała na systemie warszawskim.
– Dzięki rowerkom dla dzieci Poznański Rower Miejski to oferta dla całych rodzin, z dziećmi w różnym wieku – tłumaczyła radna.
Najmłodsze dzieci, w wieku od 10 miesięcy, rodzice mogą bowiem przewozić w fotelikach zamontowanych przy niektórych rowerach. Starsze mają do wyboru aż dwa typy odpowiednio oznakowanych rowerków: 10 sztuk dla dzieci w wieku 4+ i tyle samo dla dzieci w wieku 6+ lat. Takie rowerki można znaleźć na trzech nowych stacjach: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka.
– To prawdziwa rewolucja w Poznańskim Rowerze Miejskim – mówił Michał Dąbrowski z Nextbike Polska. – Poznańska sieć jest obecnie najbardziej zaawansowaną technologicznie siecią w Polsce. Na świecie funkcjonuje zaledwie kilka takich systemów, które mają stacje z rowerami dla dzieci i fotelikami.
Poznań testuje najnowocześniejsze rozwiązania – mówi z dumą prezydent Wudarski. – To podniesie atrakcyjność systemu. Nie jesteśmy jeszcze Wrocławiem czy Gdańskiem, jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową, ale staramy się nadążać.
Zdaniem Daniela Wawrzyniaka, zastępcy dyrektora ZTM do spraw technicznych, system rowerów miejskich świetnie uzupełnia miejską komunikację. Jest też bardzo bezpieczny, a bezpieczeństwo jest niezwykle istotną kwestią przy organizacji systemu i samej konstrukcji wyposażenia sprzętu dla najmłodszych.
Regulamin stanowi, że z dziecięcych rowerów mali poznaniacy będą mogli korzystać tylko pod nadzorem prawnych opiekunów, którzy są zobowiązani do nadzorowania dziecka przez cały czas jazdy. Organizatorzy systemu rekomendują też zakładanie dzieciom kasków. Opiekun powinien też przed wyruszeniem w drogę sprawdzić stan fotelika i to, czy jest prawidłowo przymocowany. W razie wątpliwości należy zawiadomić Biuro Obsługi Klienta. Natomiast na stronie poznanskirowermiejski.pl można zapoznać się ze szczegółowym regulaminem przewozu dzieci.
Wraz z rozbudową i modernizacją systemu zostanie także wprowadzona nowa, promocyjna taryfa PRM dla użytkowników korzystających z terminali za pośrednictwem imiennych kart PEKA z ważnym biletem okresowym. Czas bezpłatnego przejazdu wydłuży się o 10 minut, a kolejna godzina będzie o połowę tańsza. Obecnie trwają testy techniczne tego nowego systemu.
Poznański Rower Miejski działa w Poznaniu od kwietnia 2012 roku. W tym czasie w systemie zarejestrowało się prawie 43 500 użytkowników, którzy dokonali 416 368 wypożyczeń. Dzięki ubiegłorocznemu rozwojowi systemu w stosunku do roku 2014 liczba wypożyczeń wzrosła o 117 procent, a rejestracji o 121 procent. To absolutny rekord. Docelowo w 2018 roku system ma liczyć 100 stacji i 1000 rowerów.

 
(Źródło: Urząd Miasta Poznania)